nieuws

Luchtloze Michelin Tweel in productie

Techniek

Luchtloze Michelin Tweel in productie

Tien jaar na de eerste aankondiging gaat Michelin van start met zijn luchtloze Tweel. In de VS komt een nieuwe fabriek die een aantal Tweel-types gaat maken. Nu nog voor speciale toepassingen, grasmaaiers en kleine laadschoppen. Op weg naar onderhoudsvrije autobanden?

Zowel Michelin als Bridgestone zijn al jaren bezig met luchtloze banden, of beter gezegd wielen. Tweel is een samentrekking van ‘tire’ en ‘wheel’.

Het principe is een velg met verende kunststof spaken, en direct daarop een rubber loopvlak. In de praktijk komt er ook een stalen naaf aan te pas, en staal onder het loopvlak.

Van start in de VS

Het puur experimentele stadium is nu bij Michelin voorbij. In de VS wordt een nieuwe fabriek bijgebouwd die Tweels gaat produceren. Het blijkt dat Michelin daarmee al zestien fabrieken heeft in de VS, waarvan tien in de staat Zuid-Carolina (ook de Tweel-fabriek).

Het gaat voorlopig om drie types. Voor maaimachines komt de X Tweel Turf, voor kleine laadschoppen de X Tweel SSL in een gladde en geprofileerde variant. Zeg maar een ‘on-road’ en ‘off-road’ versie. Zoals gebruikelijk bij Michelin staat de X voor radiale constructie, onderin het loopvlak zitten radiale koordlagen.

Nooit meer lek

Voor deze toepassingen is gekozen omdat de genoemde machinerie vaak geplaagd wordt door schade aan de band en lekrijden. Een lek zul je met de Tweel nooit krijgen, het flexibele wiel raakt ook veel minder gauw beschadigd.

De levensduur zou volgens Michelin twee- tot driemaal zo lang zijn als bij luchtbanden. En natuurlijk nooit uitval van de machine door een lekke band. Er zit dik rubber op de Tweel, bovendien kan het loopvlak vervangen worden.

Volgende fase?

Een verdere belofte is dat het comfort met de Tweel hoger wordt, het wiel veert beter op hobbels en richels dan een gewoon wiel met luchtband. Montage is geen probleem, de stalen naaf komt overeen met standaard wielen.

Het is duidelijk dat bij deze eerste toepassingen sprake is van geringe snelheid en niet al te hoge belasting. We mogen aannemen dat Michelin nauwgezet de praktijkervaringen gaat bijhouden, om te zien hoe de Tweels zich houden.

Reken dus nog niet snel op Tweels voor personen- of bedrijfsauto’s. Die zullen aan veel hogere eisen moeten voldoen. Maar zeker bestaat vertrouwen in de Tweel-constructie, als daar een fabriek voor wordt gebouwd, en blijft het ontwikkelingsdoel luchtloze wielen voor meer voertuigtypen.

Reageer op dit artikel