nieuws

Krijgen Renaults hydraulische 4WD?

Techniek

Bij sommige nieuwe projecten hoef je niet gestudeerd te hebben om te zien dat het menens is. Hoe duidelijk wil je het hebben? We treffen tijdens de Challenge Bibendum van Michelin de ontwikkelingschef van Renault in gesprek met Eric Vives van Poclain Hydraulics. Plaats van handeling: Chengdu in China.

Krijgen Renaults hydraulische 4WD?

Terwijl we dat tafereel op de stand aanschouwen, krijgen we de vraag of we even willen wachten, want de directie spreekt met ‘een klant’. De hoge bezoekers van het automerk kijken er wat gegeneerd bij. Het is dus niet eens een verrassing als we even later horen dat het nieuwe systeem waar we naar staan te kijken veel meer is dan een praatplaatje. Het wordt gewoon realiteit. Vives: “Binnenkort starten testen bij minstens één automerk, maar er zijn meer belangstellenden. Productie? Dat zal ruim twee jaar duren, tot 2017.”

Hoe werkt hydraulische 4WD?

Het draait allemaal om een uiterst slim ogend systeem van vierwielaandrijving. Het werkt met een hydraulische pomp op het differentieel en hydraulisch werkende aandrijving op de achterwielen. Naar keuze op elk achterwiel één, waarbij de bestaande as kan blijven, of een centraal geplaatste met een nieuwe achteras.

Veel ervaring

“We hebben 80 jaar ervaring met hydraulische systemen in zware machines dus technisch is het voor ons gesneden koek, ook al zijn personenauto’s natuurlijk wel een nieuwe tak van sport voor ons. We verwachten echter geen enkel probleem, omdat we alle componenten simpelweg onder de knie hebben. Het systeem is vrijwel onderhoudsvrij.”

1.000 euro

Vives claimt grote voordelen in vergelijking met klassieke vierwielaandrijving en geeft aan dat Poclain Hydraulics met name op een zeer scherpe prijs mikt. “Belangrijke doelgroepen vind je in landen met moeilijk begaanbare of slechte wegen als Brazilië en India, dus het kostenplaatje is cruciaal. We mikken op rond de 1.000 euro consumentenprijs. Op nieuwe modellen is het vrij eenvoudig te integreren. Belangrijk is ook dat het extra gewicht en de verliezen aan weerstand, zelfs als het niet actief is, worden gehalveerd.”

Meer Bibendum

Meer over de hydraulische 4WD en meer nieuws van de Challenge Bibendum, zoals de zelfhelende band, vind je in AMT 12. Op 19 december ligt ie op de mat. Mis ‘m niet.

Reageer op dit artikel