nieuws

Brembo: High tech remschijven op de aftermarket

Techniek

Brembo: High tech remschijven op de aftermarket

Voor auto’s als de Audi RS4 produceert Brembo remschijven met een aluminium hart en een gietijzeren ring. Zo’n constructie maakt de schijf lichter. En dat is goed voor het onafgeveerd gewicht.

Misschien nog wel de belangrijkste eigenschap van zulke schijven is dat ze beter omgaan met hoge temperaturen. De bouten tussen beide delen zorgen namelijk voor een zwevende verbinding. De schijf kan bij hitte onafhankelijk radiaal uitzetten van het hart. Dat voorkomt blijvende vervorming in axiale richting, en daarmee vervelende trillingen. Deze premiumschijven zijn niet nieuw. Wel nieuw is dat Brembo ze nu ook via het onafhankelijk kanaal verspreidt. Je hoeft er dus niet meer voor naar de dealer.

Persverbinding

Remschijven uit twee delen zien we overigens steeds meer. Ook de Mercedes C-Klasse heeft ze. Wel gaat het hier om een stalen hart waarop een gietijzeren schijf is geperst. Dat staal is sterk en kan dus dun worden uitgevoerd, wat gewicht en ruimte spaart. Maar door de persverbinding kunnen beide delen niet onafhankelijk uitzetten. Ze hebben dus niet de extreme temperatuursbestendigheid van de schijven met boutverbinding.

Strakke schijven

Voor al die auto’s die het gewoon met schijven uit één deel doen, heeft Brembo ook goed nieuws. Die zijn er namelijk met een UV-coating op de omtrek. Zo krijgt corrosie daar geen kans en zien ook die er blijvend goed uit. Ten slotte is de Bremboparts.com website de moeite waard. Behalve een remdelencatalogus bevat de site montage-instructies. Eén nadeel: de site is er niet in het Nederlands. Wel beschikt de site over video-instructies, bijvoorbeeld over het vervangen van remblokken.

Reageer op dit artikel