nieuws

Volvo en Conti bieden meer zicht voor trucker

Techniek

Volvo en Conti bieden meer zicht voor trucker

Bij de afgelopen IAA-bedrijfsautoshow in Hannover meldden we al, in de oktobereditie van AMT vakblad, dat elektronica in trucks steeds meer een hoofdrol krijgt. Nu presenteren Volvo Trucks en Continental elektronica die het zicht rondom voor de truckchauffeur flink verbetert. Hun benadering is wel heel verschillend.

Het is zeker niet zo dat moderne trucks nog niet vol zitten met elektronica. Eerder het tegendeel, en daar gaat Volvo Trucks vanuit. Ze zijn aan het eind van een vierjarig studieproject, samen met Volvo Cars, een universiteit en enkele toeleveranciers.

Het idee is om deels in nieuwe trucks toch al aanwezige camera’s en radars te combineren. Daaruit moet een 360 graden scan rondom de truck komen, die elke 25 milliseconde wordt ververst.

Aangepaste programmering

Veiligheidschef Carl Johan Almqvist verwacht dat deze techniek in vijf tot tien jaar productierijp kan zijn. “We moeten nog veel testen om te garanderen dat de scanner foutloos werkt.”

Ontwikkelaar Mansour Keshavarz trekt de vergelijking met personenauto-techniek. “We hebben een database samengesteld waarmee de verschillende sensoren situaties en verkeersdeelnemers herkennen. Maar het ligt bij trucks anders dan bij personenauto’s. Ze zijn veel groter, verschillend geladen, kunnen minder snelle en grote ontwijkmanoeuvres maken.”

Nooit meer aanrijdingen?

Het systeem zou tot vijf seconden van tevoren de verkeersomstandigheden kunnen voorspellen. Camera’s, radars en andere sensoren rondom op de truck signaleren afstand en snelheid van andere weggebruikers.

Bij dreigend aanrijdingsgevaar wordt de chauffeur eerst gewaarschuwd, gevolgd door een automatische stuur- of remingreep als hij niet goed reageert.

Volgens Almqvist komt met deze techniek ongevalvrij rijden met trucks ‘binnen handbereik’.

Adieu dode hoek?

Toeleverancier Continental laat weten nu al een flink verbeterd uitzicht te kunnen bieden, met ProViu Mirror. En daarbij nog brandstofbesparing als bonus.

Daartoe, we zagen het ook op de IAA-show, maken buitenspiegels plaats voor camera’s. Voor de hand ligt dat die aanzienlijk minder luchtweerstand opleveren, al waagt Continental zich niet aan een cijfer hoeveel procent verbruiksbesparing dit belooft.

Het gaat eerst om de veiligheid. ProViu werkt met twee camera’s per kant van de truck. Samen geven die een veel ruimer beeld, dus een kleinere dode hoek, dan met spiegels mogelijk is.

Aangenaam in gebruik

Voor de chauffeur komen er twee hoge-resolutie 12 inch beeldschermen in de cabine, aan de voorruitstijlen. Het beeld van de twee camera’s per kant kan tegelijk in ‘split screen’ worden weergegeven.

Niet alleen hebben de camera’s een grote kijkhoek, ze zitten ook hoger gemonteerd dan spiegels voor nog beter overzicht. De camera-armen zijn intrekbaar, als beveiliging bij aanrijdingen.

Testen tonen aan dat chauffeurs makkelijk wennen aan het kijken naar beeldschermen in plaats van spiegels. De schermen zitten daar waar je toch zou kijken naar spiegels. Maar wel dichterbij, wat het achteruit kijken alleen maar makkelijker maakt.

Bekijk de video van het Volvo-systeem hieronder.

Reageer op dit artikel