nieuws

Peugeot HYbrid Air verbruikt 1:50

Techniek

Peugeot presenteert op de aanstaande autoshow in Parijs een reeks aangepaste motoren, die voldoen aan de Euro 6-norm. Er komt ook een nieuwe zestraps Aisin-automaat bij. En als vooruitblik een experimentele 208 HYbrid Air die maar 2 l/100 km verbruikt. Wat komt daarbij kijken?

Peugeot HYbrid Air verbruikt 1:50

Een aanloop naar het Euro 6-motorgamma maakte Peugeot al met de RCZ R en zijn 1.6 THP turbomotor met 270 pk, en de 2.0 BlueHDi diesel. Die reeks wordt nu uitgebreid, ter vervanging van Euro 5-motoren.

Over een breed front krijgen Peugeots een start-stopsysteem, nu ook in combinatie met de wat eerder al gedebuteerde zestrapsautomaat. Die wordt nu tevens leverbaar met de driecilinder 1.2 Pure Tech 130 benzinemotor in de nieuwe 308.

Grote opwaardering

Van de met BMW gedeelde 1.6 THP komt in 3008, 5008 en vernieuwde 508 een 165 pk sterke Euro 6-versie, in plaats van de huidige 155 pk (Euro 5) variant. Wat later volgt een 208 pk versie voor de 208 GTi.

Er is wel het een en ander gebeurd om de 1.6 THP schoner en sterker te maken. Een nieuwe turbo, verhoogde inspuitdruk (nu 200 in plaats van 120 bar) en tweefase inspuiting, uitschakelbare waterpomp, variabele oliepomp en een reeks wrijvingsverlagende coatings in de motor.

Dan hebben we verder de 1.6 en 2.0 BlueHDi diesels, voorzien van SCR-katalysator om aan Euro 6 te voldoen. De 1.6 met 120 pk komt in de 208, 2008, 308 en 3008 in plaats van de 115 pk diesel. Van de 2.0 verschijnen varianten met 150 en 180 pk, eerst in de nieuwe 508 en later in de 308.

SCR, dus bij servicebeurten opletten of er AdBlue in de auto zit waarop de SCR-katalysator werkt.

Luchthybride blijft nog experimenteel

Al geruime tijd pronkt Peugeot met de hybride op perslucht, samen met Bosch ontwikkeld. Maar het wachten blijft op een productieversie. Opnieuw zal Peugeot in Parijs een proefmodel van de 208 tonen met deze aandrijving. Eerder zagen we hem al.

Doel van de ontwikkeling is om voor 2020 betaalbare technieken te hebben waarmee een tweeliter-auto aangeboden kan worden. Onderdeel hiervan is de 1.2 driecilinder in 82 pk versie, met het HYbrid Air-systeem eraan.

Dat bestaat uit een hydromotor en pomp, plus een luchttank in de middentunnel. Hydraulisch kan de luchtcilinder opgepompt worden, waarna met deze perslucht en oliedruk de hydromotor voor aandrijving kan zorgen.

Nogal exotisch gebouwd

Peugeot rekent voor wat je kunt doen om het verbruik en daarmee de CO2-uitstoot te verlagen. Een gram CO2 win je met 10 kg minder gewicht, of 50 W minder stroomverbruik, of 6 Nm minder rolweerstand, of 0,03 m2 minder frontaal oppervlak.

Het gewicht pakte Peugeot aan door uitgebreid gebruik van koolstofvezel en aluminium. Dat leverde 100 kg besparing op. Een aluminium subframe en langsdragers, koolstofvezel buitenbeplating, en een uit drie koolstofvezelpanelen gelijmde bodemplaat verwachten wij niet snel in productie.

Zelfs de veren zijn van koolstofcomposiet. Verder werd de carrosserie gestroomlijnd en lager gelegd, er zit superdunne olie in de motor, en de bandenmaat werd versmald. Een camera in plaats van een buitenspiegel spaart luchtweerstand. De carbon achterklep vereist maar één gasdemper, scheelt weer gewicht.

Op het oog normaler en praktischer dan Volkswagens éénliter XL1, maar half zo zuinig. Maar of dat over vijf jaar minder dan half zoveel zal kosten?

Reageer op dit artikel