nieuws

Renault Eolab rijdt 1 op 100 zonder koppeling

Techniek

Een kennismaking met het Renault Eolab-prototype op de ontwikkelingstestbaan is op zich natuurlijk al een uniek verhaal. Maar wanneer je aan de hand van de ontwikkelingstechnici langs alle nieuwe technieken wordt geleid, kom je helemaal met een vol notitieblok thuis.

Renault Eolab rijdt 1 op 100 zonder koppeling

Toen we hem voor het eerst als kleimodel zagen, droeg het project nog de naam Super Alma. Maar begin oktober staat hij met de iets chiquere naam Eolab op de Mondial de l’Automobile in Parijs. De grootste autotentoonstelling van dit jaar. Overigens is dat een tweede extra net gebouwd designmodel en niet het testprototype waar we mee reden.

Alles is anders

Een bijzondere ervaring, want dit is een auto waarin letterlijk bijna alles anders is. Met uitzondering van het driecilinder motortje, dat zo te zien van de Twingo is geleend. Hij komt pas in actie wanneer de Eolab al vrij serieus op snelheid is. In deze plug-in hybride gebeurt optrekken altijd elektrisch en dat kan ook niet anders, want hij heeft geen koppeling.
Het is volgens ontwikkelingstechneut Nicolas Fremau slechts één van de honderd innovaties in dit studiemodel.

DSG zonder koppeling

Vanzelfsprekend lees je er volgende maand alles over in AMT 10, maar mocht je vast een avondje willen puzzelen, en dat bedoelen we letterlijk, google dan eens op Nicolas Fremau en het begrip ‘hybrid transmission’ of een eerdere versie ‘patents/US20140165780’. Zelf omschrijft hij het als: “Een dubbele koppeling versnellingsbak, maar dan zonder koppeling.”

Hoe werkt dat?

En als we voor de puzzel vast een hulpje mee mogen geven: in Europese patenttekeningen zie je rechts een geheimzinnige schijf: “Een andere nieuwigheid, de axiale flux e-motor”. Alles zit hem volgens Fremau in de bediening van de krachtbronnen en de innovatieve versnellingsbak.

Clio van de toekomst

Na de testrit kunnen we melden dat het lek nog niet helemaal boven is. In grote lijnen is de Eolab de Clio van de toekomst. Die toekomst is over pakweg vijf jaar, al zullen delen ervan al veel eerder in productie verschijnen, zoals de aandrijflijn.

1 op 100

Renault kiest een intrigerende route. Deze hybride biedt de ruimte van een Clio, kan 66 kilometer elektrisch rijden en haalt als plug-in hybride 1 op 100. Dat werd mogelijk door een uitzonderlijk lage luchtweerstand, een lage rolweerstand op speciaal ontwikkelde Michelins en een opmerkelijk laag gewicht.

Voor de prijs van een diesel

Door de gewichtsspiraal terug te draaien kan hij met een kleine lithium-ion batterij en lichte motoren evengoed vooruit als een redelijk vlotte Clio. En hij moet ook ongeveer de prijs van een dieselmodel krijgen. Hoe dat allemaal is gedaan? Lees het straks in AMT 10!

Reageer op dit artikel