nieuws

GM: autonome auto in 2016

Techniek

GM: autonome auto in 2016

GM-topvrouw Mary Barra heeft op het internationaal ITS-congres beloofd dat het concern over twee jaar een zelfrijdende auto in productie neemt. Bij Cadillac komt dan ook een systeem voor communicatie tussen auto’s onderling en tussen auto en omgeving. Worden ze daarmee de eerste?

Het ITS-congres over intelligent transport houdt zich al lang sterk bezig met V2X techniek (vehicle to X) om de wegveiligheid en verkeersdoorstroming te bevorderen. Mary Barra noemde onder meer speciaal Nederland, als een pionier waar communicatie tussen auto’s en omgeving al in de praktijk is gebracht.

General Motors zou de eerste zijn die deze techniek in productie brengt. Dat wordt bevestigd door Delphi. Deze toeleverancier, ooit afgesplitst van GM, zegt vanaf 2016 de nodige communicatietechniek te gaan leveren in Noord-Amerika.

Opel Insignia als drager

Om het nu al te demonstreren bracht GM naar het congres een Opel Insignia mee die autonoom kan rijden. Daartoe heeft hij een camera voorop, en zes laser sensoren voor en achter in de bumpers. Plus een extra antenne en natuurlijk een krachtige computer.

Als demonstratie van de mogelijkheden werd ook voorzien in speciale armbanden voor voetgangers, die een signaal afgeven naar de communicatiecentrale in de auto. Zo wordt de automobilist gewaarschuwd voor naderende voetgangers die nog niet zichtbaar zijn, en hun bewegingsrichting. Een voorbeeld van contact met de omgeving.

Eerst als Super Cruise

Wat aangekondigd wordt als ‘zelfrijdende auto’ blijkt toch niet helemaal zo nieuw. Het zal om te beginnen de vorm hebben van Super Cruise, zelfstandig rijden op de snelweg en in fileverkeer. Met de vraag of GM daarin eerder en beter zal zijn dan bijvoorbeeld Mercedes, BMW of Volvo die deze techniek al in huis hebben.

“De volgende stap is een auto die ook in stadsverkeer zelfstandig kan rijden, waar we misschien pas in het volgend decennium aan toe komen”, voegde Barra toe. Want dit vereist meer dan auto’s die draadloos met elkaar communiceren.

De eerste stap

Maar je moet natuurlijk ergens beginnen. Het aantal auto’s dat informatie en waarschuwingen doorgeeft aan andere auto’s moet groeien, er moeten zenders langs de weg komen die zaken als maximum snelheid, stand van verkeerslichten, file-informatie en dergelijke doorgeven.

Vooral die zenders langs de weg komen misschien sneller als er auto’s te koop zijn die daar wat mee kunnen.

Een intrigerende opmerking van Mary Barra was dat in 2016 bij Cadillac een model debuteert ‘in een klasse waar het merk niet eerder aanwezig was’. Kan het zijn dat ze doelt op een volgende generatie Opel Insignia die ook als Cadillac verschijnt, of trekken we nu te snel conclusies?

Een conclusie die we zeker mogen trekken: met autonoom rijden techniek wordt bumperschade al een high-tech reparatie, als daar lidar sensoren inzitten. De autotechnicus kan zijn borst vast natmaken.

Reageer op dit artikel