nieuws

Mercedes en BMW ontwikkelen standaard voor inductief opladen elektrische auto’s

Techniek

De volgende stap naar een perfecte elektro- en plug-in hybride auto is het contact- en kabelloos opladen. Daimler gaat de unplugged-plug-in technologie in de S 500 uittesten en gaat met BMW een unplugged-plug-in standaardtechnologie ontwikkelen.

Mercedes en BMW ontwikkelen standaard voor inductief opladen elektrische auto’s

Automobilisten konden wel eens vrij snel genoeg krijgen van het elke keer met stekker opladen van hun elektrische auto. Het zou veel comfortabeler zijn als de batterijen van elektro‑auto’s en plug‑in hybride’s inductief konden worden opgeladen. Inductief opladen is draadloos opladen, dus zonder gebruik van draden en stroomkabels. Het wordt ook wel WiFi-stroom genoemd en we gebruiken het dagelijks door de elektrische tandenborstel draadloos op te laden. Het draadloos versturen van elektriciteit bestaat dan ook al jaren: Nikola Tesla deed het al in 1899.

Rendement van negentig procent

Het systeem bestaat uit twee componenten: een secundaire spoel in de bodemplaat van de auto en een primaire spoel in een vloerplaat onder de auto, bijvoorbeeld op de garagevloer. De elektrische energie wordt contact- en draadloos met een vermogen van 3,6 kW overgebracht. Met een rendement van meer dan negentig procent kunnen de hoogvoltbatterijen in de auto op deze manier comfortabel en veilig worden opgeladen. Daimler en BMW hebben een overeenkomst bereikt over de ontwikkeling en inzet van een standaardtechnologie voor inductief opladen van elektro‑auto’s en plug‑in hybridevoertuigen.

Derde hybridemodel van nieuwe S-Klasse

Mercedes‑Benz gaat de unplugged-technologie in de S 500 Plug‑in Hybrid uittesten. De ‘normale’ Mercedes‑Benz S 500 Plug-in Hybrid komt in september op de markt en heeft deze technologie nog niet. De S 500 Plug-in Hybrid is, na de S 400 Hybrid en de S 300 BlueTEC Hybrid, het derde hybridemodel van de nieuwe S‑Klasse. De auto heeft een biturbo‑V6, een vermogen van 325 kW en een koppel van 650 Nm. De auto sprint in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u en kan 33 km puur elektrisch rijden. Het gecertificeerde verbruik bedraagt 2,8 liter/100 km wat overeenkomt met een emissie van 65 gram CO2 per kilometer.

Reageer op dit artikel