nieuws

3D-print in Opel-productie

Techniek

Over de eindeloze mogelijkheden van 3D-printen gaan de wildste verhalen. Maar handig is het zeker, ondervindt Opel in zijn autofabrieken. Uit de 3D-printer rollen gereedschappen die voordelig, licht en snel aanpasbaar zijn. Waar worden ze gebruikt?

3D-print in Opel-productie

Kennelijk als proefkonijn dient de productie van de Adam in Eisenach. Daarvoor noemt Opel een reeks concrete voorbeelden hoe 3D-geprint gereedschap wordt ingezet. Maar daar blijft het niet bij, ook bij de fabricage van Insignia en Cascada komen zulke gereedschappen al aan bod, zegt Virtual Simulation Engineer Sascha Holl.

Direct uit CAD/CAM-programma

Een 3D-printer maakt uit dunne (0,25 mm) laagjes kunststof een vorm die hij direct uit een computerprogramma afleest. Snel aan te passen, want verander het ontwerp in de computer en meteen kan de 3D-printer het maken.

Bijna elke vorm is mogelijk, eventueel met hulpmiddelen om dunne of uitstekende stukjes tijdelijk te ondersteunen tot het kunststof is uitgehard. Daarna worden de steuntjes chemisch weggewassen.

Ideale montagehulpen

Groot voordeel is natuurlijk ook dat de 3D-printer makkelijk één of enkele stuks maakt, net wat je nodig hebt voor gereedschap. Om dat klassiek in speciaal aangemaakte mallen te vervaardigen is kostbaar, per 3D-print volgens Opel tot 90% goedkoper. En snel klaar, na acht uur al. Bovendien tot 70% lichter dan gebruikelijke (metalen) montagehulpen.

Wat monteert Opel dan met 3D-printgereedschap? Opel noemt een geleider om de voorruit makkelijker en beter te positioneren, iets om dorpelsierplaten te monteren, gereedschap voor montage van het softtopdak van de komende Adam Rocks, en meer. In Eisenach zijn al zo’n veertig 3D-geprinte hulpstukken in gebruik.

3D-print ook in Spanje

Het bevalt zo goed dat de fabriek in Zaragoza er eveneens mee aan de slag gaat. Voor de Mokka, nieuwe Corsa en Vivaro-besteller komen zulke productiehulpstukken.

Opel zegt toonaangevend te zijn op dit gebied binnen de GM-groep. Kennelijk doelend op de Amerikaanse concerngenoten, die toch dichter bij Silicon Valley zitten waar meestal de verst gevorderde computertechnieken vandaan komen.

Krijgen we in de toekomst nu ook geheel of deels 3D-geprinte auto’s? Zodat je bijvoorbeeld bij de dealer (of thuis via internet) zelf een aangepast model kunt ontwerpen? Nou nee, dat niet. Want voor massafabricage is 3D-printen weer veel te duur en te langzaam.

Reageer op dit artikel