nieuws

Moedige aanval Peugeot in Dakar-rally

Techniek

De overheersing van MINI in de Dakar-rally moet maar afgelopen zijn, vindt Peugeot. Gesteund door Red Bull en partner Total bereiden ze een opmerkelijk tegenoffensief voor met de 2008 DKR. Moedig om BMW/MINI aan te pakken, maar ook om daarvoor geen vierwielaandrijving in te zetten. Wat heeft de Peugeot 2008 DKR wel?

Moedige aanval Peugeot in Dakar-rally

Geen vierwielaandrijving dus, maar ook geen voorwielaandrijving zoals de civiele 2008. In feite heeft de DKR alleen uiterlijk enige gelijkenis met de compacte cross-over uit het serieprogramma. Maar waarom de keus om het meest uitdagende terrein ter wereld aan te pakken zonder vierwielaandrijving?

Lichter en hoger

Daarover zegt Peugeot Sport-directeur Bruno Famin: “Auto’s met tweewielaandrijving krijgen een aantal voordelen tegenover de 4×4-concurrentie. We denken dat die erg belangrijk kunnen zijn in de Dakar-rally.”

De auto mag lichter, hij mag een flink grotere veerweg (460 tegenover 250 mm), en grotere wielen. Ook mag de neus (overhang voor) korter, zo zou de 2008 DKR bijna verticale hellingen kunnen beklimmen.

De grote wielen, met 17 inch velgen, staan toe een systeem voor regelbare bandenspanning te gebruiken. Net als bij Dakar-trucks, druk uit de banden laten op zachte ondergrond zoals zand, en weer meer bandendruk geven op harde grond.

Ook hier een diesel

Er is alle moeite gedaan om de 2008 DKR kort en licht te houden. Dat het neusje zo kort is komt omdat daar geen motor in staat, die vinden we pal voor de aangedreven achterwielen.

Ergens in de verte komt die motor uit de serieproductie. Het is de 3.0 V6 diesel, met twee turbo’s erop goed voor 340 pk en 800 Nm. Aardig detail: geen dunne motorolie om wrijvingsverlies te beperken, maar Total Quartz 10W 50. Zijn de turbodieselklappen te hard voor dunne olie in de glijlagers?

Overigens is ook de succesvolle MINI All4 Racing van een 3.0 diesel voorzien.

Ander maatje

Eigenlijk is het nog knap dat Peugeot de 2008 DKR op een 2008 kan laten lijken. De basis is een buizenchassis, met een 26 cm langere wielbasis dan de reguliere 2008. Er moest immers een V6 middenmotor in, en ook nog 400 liter diesel.

De lengte is toch 6 cm minder dan bij een ‘echte’ 2008, de hoogte 35 cm meer. Daarmee is de Peugeot compacter dan een Dakar-MINI.

En nu maar zien of Peugeot met 2WD in de Dakar-prijzen kan rijden.

Reageer op dit artikel