nieuws

Carice: nieuw elektrisch Nederlands automerk

Techniek

De Carice Mk I is een lichtgewicht, elektrisch en elegant sportautootje, dat geen airbags, ruitenwissers, deurgrepen en dak heeft. Maar dankzij het lage gewicht van 350 kg belooft de Carice wel pittige prestaties. Is de Carice de auto van de toekomst?

Carice: nieuw elektrisch Nederlands automerk

Carice is een samenvoeging van ‘car’ en ‘Richard’ (genoemd naar initiatiefnemer en voormalig TU Delft-student Richard Holleman). Carice is een voormalige startup van YES!Delft, dat kennis van TU Delft in de praktijk wil omzetten in bedrijvigheid. Carice bv ontwikkelde in eigen huis een elektrische auto, inclusief onderstel en carrosserie.

Vermogen? Wat de klant wil

De elektrische motor drijft de achterwielen aan. Richard Holleman wil de fabrikant van de motor niet noemen, maar het is geen Nederlands producent. Holleman: “De motor wordt voor ons aangepast. We gebruiken verschillende merken, omdat we een verschillende ‘range’ willen aanbieden. We hebben een snelle variant met 40 kW piekvermogen en bouwen nu een auto die 100 km/u als topsnelheid kan aantikken.” Standaardspecificaties zijn er niet, maar Holleman gaat uit van een actieradius van 130 km. “Met 60 of 70 kg aan extra accu’s kun je nog verder komen.” Een ‘portable range extender’ (een ééncilinder demontabele benzinemotor) kan tijdens het rijden de accu’s bijladen.

Staal en polyester

De Carice heeft een stalen ruggegraatchassis met middenmotor (voor de achteras). De accu’s zijn ondergebracht in de ruggegraat, waardoor een 50/50 gewichtsverdeling ontstaat. Holleman: “Als je slim met staal bouwt, kun je het gewicht licht houden en toch een grote stijfheid realiseren. Bovendien is het betaalbaar te reproduceren. De carrosserie is gemaakt van polyester. Dat heeft een low-tech imago, maar het is toch een vezelversterkt composietmateriaal. In de mallen kunnen we ook koolstofvezels maken, maar ik vraag me af of de gewichtsbesparing tegen de extra kosten opweegt.” De pluggen en mallen en de eerste carrosserieën heeft Carice zelf gemaakt. “We hebben nu partners, die dat voor ons kunnen doen.”

Retrostyling

De Mk I lijkt op een Porsche 356. Een ode aan wat vroeger mooi was, gecombineerd met technieken voor de toekomst. Het gepolijste rvs-dashboard heeft Italiaanse elementen, terwijl de naam Mk I, de MINI-achtige klokken en het stuur weer knipogen zijn naar de Britse roadsters. De A-stijlloze voorruit is gemaakt van Lexaan (polycarbonaat) en wordt op z’n plaats gehouden met rvs-steunen. De lichtgewicht wielen (met wieldoppen) zijn voorzien van Vredestein-banden.

Kenteken

RDW verzorgt het kentekentraject. Holleman: “Het is een moeilijk proces en het heeft veel tijd en geld gekost om aan de eisen te voldoen. De auto’s hebben een klasse L7E-kenteken voor lichte voertuigen. Vanwege de wisselende specificaties worden de auto’s individueel gekeurd.”

Aanstaand weekend presenteert Carice zich op het Concours d’élegance Paleis het Loo. Er zijn inmiddels enkele auto’s gebouwd en Carice bouwt nu een serie van tien auto’s, die te koop zijn vanaf 22.000 euro (exclusief BTW, inclusief accu’s).

Reageer op dit artikel