nieuws

Schuim maakt Dunlop-banden stil

Techniek

Door schuim aan de binnenkant van een band aan te brengen, is Dunlop er in geslaagd om de resonantie in de bandholte te verminderen. Dunlop claimt dat het geluid in de auto vier dBA lager is, waardoor autoliefhebbers het geluid van hun sportieve motor beter kunnen ervaren.

Schuim maakt Dunlop-banden stil

De ‘Noise Shield’‑technologie van Dunlop bestaat uit een laag schuim die aan de binnenkant van de band is aangebracht. Gedurende de volledige levensduur van de band vormt het schuim een integraal onderdeel van de band.
Het schuim vermindert de geluiden die worden veroorzaakt door de bandholte-resonantie (TCR). Dit geluid is het resultaat van de lucht die in de band trilt als een band over het wegdek rolt. Het schuim verlaagt de trillingen en daarmee de hoorbaarheid van de constructiegeluiden.

Verkrijgbaar op Audi

Noise Shield is een effectieve oplossing voor de geluidspiek van de bandholte-resonantie in de band. De vermindering van deze piek is elf dBA, wat in de auto een geluidsvermindering van vier dBA oplevert. Het resultaat is een veel rustiger rijomgeving bij uiteenlopende snelheden, waardoor liefhebbers van sportieve auto’s het geluid van de motor veel beter kunnen ervaren.
Dunlop claimt dat de zeer lichte structuur van het schuim geen effect heeft op de wegprestaties van de band. Bij normale omstandigheden zal er geen sprake zijn van verminderde werkzaamheid. Op verzoek van Audi is Dunlops Noise Shield verkrijgbaar op de Audi RS6: Sport Maxx GT – 285/30ZR21(100Y) XL en WinterSport 4D – 285/30ZR21 100W XL. Verder zijn de banden beschikbaar voor de RS7: WinterSport 4D – 275/30R21 98W XL en de A8: Sport Maxx GT ‑ 275/35ZR21 103Y XL.

Reageer op dit artikel