nieuws

Lijkt een vliegtuigband op een autoband?

Techniek

Lijkt een vliegtuigband op een autoband?

“Wij zijn de exclusieve bandenleverancier voor de 1300 Boeing 737’s die de Amerikaanse vliegtuigfabrikant de komende jaren gaat bouwen”, meldt Michelin trots. Heel mooi, maar welke eisen worden er eigenlijk gesteld aan vliegtuigbanden? Waarin wijken ze af van autobanden? En wat maakt de 737-vliegtuigbanden van Michelin bijzonder?

Om met dat laatste te beginnen: “Onze banden hebben 50% meer weerstand tegen FOD (Foreign Object Damage) en ze kunnen tweemaal zoveel vluchten aan als een standaard vliegtuigdiagonaalband”, claimt Michelin. Belangrijk, want dat betekent minder ‘down time’. En minder tijd voor reparatie en onderhoud betekent meer tijd om te vliegen.

Geen omtrekgroei

Die grote duurzaamheid dankt de nieuwe vliegtuigband aan wat Michelin zijn NZG- of Near Zero Growth-technology noemt. “Door opwarming en centrifugaalkracht zet een standaard diagonaalband bij de take-off 12% uit. Een radiaalband met nylon koorden doet het beter, maar komt ook altijd nog aan 8%”, legt Michelin uit. En die sterke uitzetting beperkt de levensduur van de band.

Ander koordmateriaal

Om dat probleem aan te pakken, ontwikkelde Michelin een composietmateriaal uit nylon en aramidevezels. Banden met koordlagen uit dat materiaal weten de uitzetting bij het opstijgen te beperken tot 3%. “Dat verlengt de levensduur met 100% meer vluchten”, belooft Michelin.

Load en Speed

Voor wie zich afvraagt of de landing niet belastender is dan het opstijgen, geeft Michelin graag extra uitleg: “Het taxiën en opstijgen gebeurt met volle brandstoftanks. Die zijn goed voor ongeveer een derde van het totaalgewicht. Dat extra gewicht is een enorme belasting op de band, zeker op hoge snelheid. Bij het opstijgen is de snelheid ook nog eens hoger dan bij de landing”. Het wolkje rook bij touchdown laat zien dat de landing wel belastend is voor het profiel. Maar het is uiteindelijk de belasting op de dragende structuur die de levensduur van een 737-band bepaalt.

Minder gewicht, minder brandstof

Wat voor gewicht zo’n 27,75″ hoge en 8,75″ brede Boeing 737-band moet kunnen dragen? Bekijk de tabel in de fotoplayer voor de technische gegevens. Overigens weegt zo’n nieuwe NZG 737-band 78 kg. Dat is 22% minder dan zijn voorganger. Belangrijk, want minder gewicht is minder brandstof en dus minder CO2-uitstoot. “Als de hele commerciële luchtvaart met onze radiale NZG-banden zou zijn uitgerust, zou dat jaarlijks 160.000 ton aan CO2 schelen”, berekende Michelin.

Ook voor de werkplaats

Ten slotte nog een belangrijke opmerking voor de hangar: behalve voor eerste montage komen de NZG-banden ook beschikbaar voor de aftermarket.

Reageer op dit artikel