nieuws

Opel onthult nieuwe driecilinders

Techniek

Bij de presentatie van nieuwe 1.6 benzine- en dieselmotoren schetste Opel al een beeld van zijn toekomstig motorengamma, met drie families. De grootste moet nog komen, de kleinste verschijnt zeer binnenkort in Opels kleinste model Adam. Het gaat om 1.0 driecilinders in twee vermogensversies, die ook in andere modellen komen. Als voorschot zegt Opel erbij “meer vermogen en trekkracht bij lage toerentallen dan een 1.6”.

Opel onthult nieuwe driecilinders

Als we terugdenken aan de presentatie van de nieuwe, direct ingespoten 1.6 turbomotoren zou er nog een 1.5 variant in de pijplijn zitten van de nu verschijnende driecilinder.
Vorig jaar op de autoshow van Frankfurt had Opel al gegevens van de 1.0 driepitter, toen gemonteerd in het studiemodel Monza. Wat destijds nog niet werd vermeld was een tweede, zwakkere versie.

Hoeveel versies komen er?

Een interessante vraag wordt nu hoe dat gaat worden, met het aanvankelijk aangekondigde motorprogramma. Nu een 1.0 op benzine met 85 of 66 kW, er is al een 1.6 met 125 of 147 kW. Daar tussenin zou dan nog een 1.5 driecilinder passen met pakweg 88 kW en/of 100 kW.
Naast de 1.6 zou een vergrote versie 1.8 verschijnen, met als derde familietak 2.0 en 2.5 viercilinders. U leest het allemaal bij onze eerste indrukken met de 1.6 benzine- en dieselaggregaten.
Aangaande de claim dat de nieuwe 1.0 bij laag toerental sterker zou zijn dan een 1.6 blijkt Opel te doelen op de oude 1.6 zonder turbo. Niet zo raar dan, dat een moderne DI-turbodriecilinder sterker van onderuit trekt.

Mooie loop, nieuwe transmissie

Als we het goed begrijpen ligt het koppel van beide vermogensversies op 166 Nm vanaf 1800 t/min. Met 66 of 85 kW en dit koppel waarlijk op het niveau van een nette 1.6 uit oudere generaties. Hierbij zou de 66 kW Adam ook nog op 99 g/km CO2-uitstoot komen, goed voor de 20% bijtellingscategorie.
Nogmaals wijdt Opel uit over de trillingsdemping die kennelijk heel het ontwerpproces mede beheerste. Geïsoleerde common rail en injectors, geïsoleerd nokkenashuis, inlaatspruitstuk en carter, en een balansas. Aangevuld met een stille turbo.
in onze eerdere aankondiging wezen we al op alle moderne constructiedetails, van directe benzine-injectie tot een gekoeld uitlaatspruitstuk in de cilinderkop. Daarbij komt nog een nieuwe zesbak die lichter is en beter schakelt.

Reageer op dit artikel