nieuws

Motorfietstoekomst volgens Hero MotoCorp

Techniek

Op de Motorbeurs in Utrecht zult u geen Hero motorfietsen aantreffen. Nog niet, partner EBR is er wel bij. Maar de grootste motorfietsfabrikant ter wereld, uit India, zit vol ambities en komt misschien ooit wel naar Europa. Technisch gezien zou dat heel interessant zijn, tonen de laatste modellen. Diesel, hybride en elektrisch zijn de trefwoorden.

Motorfietstoekomst volgens Hero MotoCorp

Het is wel zo dat we spreken van studie- en pre-productiemodellen, en dat Hero MotoCorp nu nog richt op de gigantische Indiase en Oost-Aziatische markten.
En het is ook wel zo, begrijpen we, dat Hero één concern is waar Honda heel wat al of niet geheel in bezit zijnde dochterbedrijven heeft. Tellen we die op bij Honda Motorcycles in Japan, dan is Honda weer veel groter.

Eigen techniek ontwikkelen

Niet toevallig komt Honda in beeld, dat vele jaren zijn motorfietstechniek uitleende aan Hero. De motorfiets of scooter is veruit het belangrijkste vervoermiddel in India, dus daar wilde Honda wel een flinke voet tussen de deur.
Hero en Honda gingen vier jaar geleden uiteen, de technische licenties van Honda lopen dit jaar af. Dus moest Hero eigen techniek gaan ontwikkelen. Uit een artikel in het elektronische Gizmag tijdschrift leren we dat daar partners bij zijn gezocht, waaronder de Europese motorontwikkelaar AVL en het Amerikaanse EBR, Eric Buell Racing.
Een reeks resultaten is net getoond op de Delhi Auto Expo, waarbij de eigen Hero toekomstvisies erg interessant zijn.

Elektro en hybride

Er is duidelijk nagedacht over de combinatie van moderne techniek met de praktische noden van Aziatische gebruikers. Veel vermogen hoeft niet, laag verbruik en dus lage kosten wel. Geen renpaarden, maar werkpaarden.
Zo is er de uiterst functionele RNT scooter, op het lijf geschreven voor de pizzabezorger om zo te zeggen. Niet mooi, wel zuinig met een diesel-hybride aandrijving. Een 150 cc eencilinder diesel is gekoppeld aan een grote motor-generator. Hiermee kan de diesel elektrisch geholpen worden, als optie is een extra elektromotor in het voorwiel gedacht. Tweewielaandrijving voor gladde omstandigheden, of in de stad puur elektrisch rijden op alleen aandrijving vóór.
In de stad kan het nog simpeler met de SimplEcity, een maar 35 kg wegende lichte motorfiets die eigenlijk meer lijkt op een fiets met elektromotor. Maar zonder pedalen, sterker dan een e-bike, leunend tegen de in India zeer populaire 100 cc klasse. Maar dan oplaadbaar elektrisch, schoon en goedkoop op stroom, met uitneembaar accupakket om thuis op te laden.

Nabije en verre toekomst

Het is de bedoeling om binnenkort te beginnen met de productie van de hybride Leap scooter. Een 124 cc eencilinder als range extender voor een 8 kW elektromotor op Li-ion batterijen.
Met een volle accu en drie liter benzine zou de heel normaal ogende Leap 340 km ver kunnen komen. Met een top van 100 km/h en verbruik van 1:83 als de Leap niet op stroom uit het stopcontact loopt, maar op stroom van de range extender.
Het andere uiterste is de toekomststudie ion. Hier wordt de elektrische aandrijving gevoed door lithium-lucht accu’s en een brandstofcel als range extender. De wielvelgen dienen als rotor, de stator dient meteen als wielbevestiging. Niet alleen worden beide wielen aangedreven, ze zijn ook allebei bestuurbaar. De bediening is geheel elektronisch, de elektrische aandrijving dient tevens als rem, de vering is ook elektronisch regelbaar.

Afkomstig van EBR

Veel van de opmerkelijke techniek komt uit de koker van Eric Buell. Die produceert nu de EBR 1190 RS en RX sportmotoren en wil daarmee ook in Europa scoren, met een Europese importeur in Nederland.
Wat in de ion-studie wordt voorgesteld is zwaar experimenteel, zo zijn er nog geen lithium-lucht batterijen in productie. Een brandstofcel voor motorfietsen is mogelijk, maar ook nog niet in serieproductie. En of de hybride Leap scooter wel betaalbaar zal zijn voor Indiërs is een grote vraag.
Niettemin zijn allerlei Indiase bedrijven druk bezig wereldspelers te worden, en zou het ook in het belang van EBR zijn om zich op termijn wereldwijd te profileren met hun technische inbreng in Hero motortweewielers. Dan weet u vast wie Hero is.

Reageer op dit artikel