nieuws

Elektrische auto met dubbele batterijcapaciteit?

Techniek

Het aantal elektrische auto’s groeit en de laadinfrastructuur breidt zich uit. De beperkte actieradius en een hoog voertuiggewicht blijven een nadeel. Bosch, GS Yuasa en Mitsubishi gaan samenwerken om de accucapaciteit te verdubbelen. Dat levert een grotere actieradius of een lager voertuiggewicht op.

Elektrische auto met dubbele batterijcapaciteit?

Robert Bosch, GS Yuasa en Mitsubishi hebben zich verenigd in een joint venture. Een team van 70 medewerkers gaat in Duitsland en Japan aan de slag voor Lithium Energy and Power. Het nieuwe bedrijf wil de volgende generatie lithium-ion batterijen ontwikkelen.

Eigen specialisme

Bosch deelt zijn kennis op het gebied van batterijpacks en batterijmanagementsystemen. De producten van Bosch monitoren en controleren zowel de individuele batterijcellen als het complete systeem. GS Yuasa heeft jarenlange ervaring in de productie van lithium-ion batterijcellen met hoge densiteit. Het bedrijf heeft kennis van materialen en elektrochemie. Mitsubishi ondersteunt de bedrijven op het gebied van grondstoffen, halffabrikaten en marketing.

Massamarkt in 2020?

De nieuwe generatie batterijen is volgens de bedrijven nodig omdat het aantal elektrische voertuigen in het komende decennium blijft groeien. Lithium Energy and Power is ervan overtuigd dat elektromobiliteit vanaf 2020 een massamarkt wordt.

Goed voor voertuiggewicht

“Met het opzetten van de joint venture willen we een grote sprong voorwaarts in de ontwikkeling van accutechnologie realiseren. Ons doel is lithium-ion batterijen dubbel zo efficiënt te maken,” zegt Volkmar Denner, verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling. Als dat lukt hoeven autofabrikanten minder batterijcellen te plaatsen. Dat is gunstig voor het gewicht van een auto. Of een elektrisch voertuig behoudt hetzelfde aantal cellen, waardoor de actieradius toeneemt. Dan kun je ook zonder al te veel moeite meer dan 600 km elektrisch rijden.

Reageer op dit artikel