nieuws

Michelin RFID: het nieuwe TPMS?

Techniek

Michelin RFID: het nieuwe TPMS?

Elektronica mag je ruim opvatten, toonde de CES elektronicashow in de VS. Daar debuteerde voor het publiek bijvoorbeeld de nieuwe Formule E elektrische raceklasse. Op die auto zitten volgens de reglementen Michelin-banden. En in die banden zitten RFID-chips. Opmaat naar een nieuw TPMS met extra mogelijkheden?

Pas in het najaar gaat de nieuwe FIA-raceklasse Formule E van start. De eerste race zal op 13 september in Beijing plaatsvinden. Het kan nauwelijks toevallig zijn dat Michelin dit jaar ook zijn Challenge Bibendum voor superzuinige auto’s in China organiseert.
Vooralsnog zullen in de elektrische Formule 1 alle teams dezelfde auto’s gebruiken, de Spark-Renault SRT_01E. Voor de eerste twee seizoenen rijden ze ook alle op Michelin-banden.

Bewaakt met een chip

Het zal gaan om banden op 18 inch velgen, waarbij de teams een heel raceweekend met dezelfde set banden moeten doen. Deze banden moeten dus duurzamer zijn dan die in de reguliere Formule 1. Bovendien op een (grotere) velgmaat die meer lijkt op een normale band-wielcombinatie. Er zullen ook geen afzonderlijke droog- en natweerbanden zijn.
Hierdoor verwacht Michelin uit deze racebanden meer techniek te kunnen overdragen naar serieproducten. Een van deze technieken kan de ingebouwde RFID-chip in de flank van de band zijn.

Iets heel nieuws is een Radio Frequency Identification Device in banden niet. Het is hier nodig om te controleren of de teams echt wel het hele raceweekend op dezelfde set banden rijden. De ingebouwde RFID-chip, op afstand uitleesbaar, identificeert elke individuele band.

Meer mogelijkheden inbouwen

Michelins directeur autosport Serge Grisin spiegelt al voor dat de geheugencapaciteit van de RFID-chip veel meer kan bieden dan een unieke identificatie, waarmee de band heel zijn leven te volgen is.
“Een voorbeeld is het opslaan van gegevens over het rijden en de gebruiksomstandigheden van de band die worden verkregen met behulp van temperatuur- en druksensoren. Zo kan het hele leven van de band worden geregistreerd en toegankelijk worden gemaakt.”
Druksensor? Maar dan hebben we dus geen kwetsbare sensor aan het ventiel meer nodig voor het Europees verplichte TPMS! Naast het feit dat RFID-identificatie al heel gewoon is in de logistiek, om voorraden te beheren en transport te organiseren. Dat kan met alleen de identificatiefunctie, zonder sensoren in de chip.
Makkelijk bijvoorbeeld om zomer- en winterbanden terug te vinden voor de bandenwissel, als elke band een chip zou krijgen.

Algemeen identificatieprotocol?

Al lang geleden berichtten we over ideeën van Siemens-VDO, nu VDO-Continental, om RFID-chips tegen de binnenkant van het loopvlak te plakken. Deze chips zouden ook piëzokristallen bevatten, die door vervorming van de rollende band stroom opwekken voor voeding van de chip.
Die chip zou aanvullende sensoren en functies bevatten, zoals hiervoor net genoemd. Ook Michelin zegt al langer gebruik van RFID te maken, en vorig jaar net de patenten te hebben vrijgegeven. Met de bedoeling dat ze kunnen dienen als standaard, zodat elke bandenfabrikant RFID-chips kan inbouwen die met overal een universeel uitleesapparaat te scannen zijn.
Misschien dat ze dan ook eens moesten bellen met Goodyear Dunlop. Jaren geleden al standaard bandenleverancier voor de Amerikaanse NASCAR toerwagenraces. Waar ook niet onbeperkt banden gewisseld mochten worden, zodat Goodyear Dunlop daar RFID-chips inbouwde om dat te kunnen controleren.

Reageer op dit artikel