nieuws

Ford presenteert een zonnecel-auto

Techniek

Ford presenteert een zonnecel-auto

Geruime tijd geleden kondigde Ford al aan dat er een oplaadbare hybridevariant van de C-Max komt. Nog mooier zou zijn als deze stekkerhybride het zonder stekker kon stellen. Hoe dan? Met zonnepanelen op het dak. Aan de hand van een studiemodel wordt nu getest of het praktisch uitvoerbaar kan zijn.

Ford presenteert zijn zonnecel-auto op de CES elektronicabeurs in Las Vegas. Daar zijn heel wat automerken vertegenwoordigd, wat onderstreept hoe belangrijk elektronica is in nieuwe auto’s. AMT is erbij, en geeft een uitgebreid verslag in het februarinummer.

Laden met zonnecellen, kan dat?

Terug naar de Ford C-Max Energi met zonnepanelen op het dak. Dit jaar gaat Ford met de ‘gewone’ C-Max Energi plug-in hybride ook op de Europese markt van start, en er komt een hybrideversie van de nieuwe Mondeo.
Op de Consumer Electronics Show demonstreert Ford een samen met de Technische Universiteit van Georgia ontwikkelde C-Max die zichzelf met ingebouwde zonnecellen kan opladen. Op volle accu’s kan de auto ruim 30 km rijden, in theorie.
Het dak van de C-Max is bedekt met anderhalve meter aan zonnecel oppervlak. Het zijn speciale cellen van het Amerikaanse SunPower, heel dun en met een metalen drager zodat ze gebogen kunnen worden naar de contouren van het dak.
De cellen zouden genoeg stroom kunnen opwekken om 75% van de dagelijkse ritten te dekken. Dat is dan in het Amerikaanse woon/werk/winkelverkeer. Bijna helemaal gratis rijden dus!

Truc met lenzen

We willen toch wel graag cijfers zien, wat deze zonnecellen presteren. In het bericht van Ford lezen we dat ze ‘hetzelfde als vier uur laden aan het stopcontact (8 kilowatt)’ leveren.

De PR-afdeling van Ford is toch nog niet helemaal gewend aan elektrische tractie, zien we al. Zouden ze niet bedoelen ‘8 kilowattUUR’? Ofwel vier uur laden aan een Amerikaans 110 volt stopcontact met 2 kW vermogen, zoiets?
Het blijkt verder dat de zonnecellen niet zomaar 2 kW laadvermogen bieden. Er komt wat bij, een door Georgia Tech ontwikkelde carport met Fresnel-lenzen als dak. Als een vergrootglas concentreren ze aanwezige zonneschijn op de panelen van de geparkeerde Ford. Met een universitair ontwikkelde volgsysteem dat de lenzen continu bijstelt naar de stand van de zon.

En nu de praktijk

Dat het goed werkt leerden we al van de Nuna 7 zonnewagen die vorig najaar de World Solar Challenge won. Mede door gebruik van dit soort ‘concentrators’ om tijdens rijpauzes de accu’s snel maximaal bij te laden.
De lenzen in de carport voor de Ford zouden een versterkingsfactor acht van de invallende zonne-energie opleveren. Als we uitgaan van 8 kWh lading op een dag, laten we zeggen twaalf uur zonneschijn, dan spreken we van 650 tot 700 watt laadvermogen onder de carport.
Nu werkt dat goed in Australië met de hele dag zon, maar dat heb je natuurlijk niet overal, heel het jaar door. Bovendien moet de auto dan wel heel de dag onder een speciale carport met die lenzen staan. Maar goed, Ford gaat het samen met de universiteit testen op bruikbaarheid en uitvoerbaarheid.

Reageer op dit artikel