nieuws

Nieuwe EcoBoost viercilinder voor Ford Mustang

Techniek

Op 5 december gaf Ford een vooruitblik op nieuwe modellen, waaronder de presentatie van een Ford Mustang voor Europa. Het sportieve icoon van Ford krijgt daarvoor naast een echt Amerikaanse V8 ook een zuiniger 2.3 EcoBoost-motor. Wat zijn de specificaties?

Nieuwe EcoBoost viercilinder voor Ford Mustang

Onbekend is de Mustang bij ons zeker niet, na bijna 50 jaar productie. Het jubileum is in april 2014. Maar hij zat nooit in het officiële programma voor Europa, tot deze nieuwste versie. Overigens liet directievoorzitter Bill Ford ook studies zien van een Edge suv en een nieuwe Ka.
Op het eerste Go Further-evenement in Amsterdam was al aangekondigd dat het Europees gamma aangevuld zou worden met de in de VS al lang bestaande Edge, als een grotere suv naast de Kuga. De ‘studie’ zal nauwelijks afwijken van het productiemodel. Bij de volgende Ka gaat het om een aanzienlijk gegroeid model, dat ook in vijfdeurs versie verschijnt.

Sterke viercilinder

Als we het hebben over motorische downsizing maakt Ford met de Mustang een flinke stap. Het alternatief voor een verbeterde 5.0 V8 is een minder dan half zo grote viercilinder.
Maar zeker niet half zo sterk, zoals vroeger de slaapverwekkende vierpitter versies na de oliecrisis. Voor de V8 staat een vermogen van 313 kW en 529 Nm koppel. Met 227 kW en 407 Nm blijft de nieuwe 2.3 EcoBoost daar niet heel ver onder, terwijl hij natuurlijk ook nog minder weegt.
We hebben hier echt met een nieuwe motor te maken, geen simpelweg vergrote variant van de bestaande 2.0 EcoBoost. Voor het eerst past Ford een twin scroll turbo toe, met twee omlopen in de turbinekant. Een in de cilinderkop opgenomen uitlaatspruitstuk splitst de cilinders twee bij twee, om optimaal gebruik te maken van versterkende uitlaatpulsen.

Moderne kenmerken

Overigens wil het EcoBoost-label ook hier zeggen dat er directe injectie wordt toegepast in de geheel aluminium viercilinder. Niet vreemd bij dit inhoudsformaat is de aanwezigheid van balansassen.
De V8 is nog niet toe aan directe injectie, maar telt al wel tweemaal twee nokkenassen, met verstelling aan in- en uitlaatzijde, net als bij de EcoBoost-motor. Nieuw voor de V8 zijn wervelkleppen in de inlaat voor betere prestaties bij lage motorlast. Waarbij de verbetering ongetwijfeld eerder in verbruikscijfers dan het toch al ruime koppel zal liggen.
Ford realiseerde zich ook dat een echte sportwagen in Europa handschakeling moet hebben, en voorziet daarvoor in een Getrag-transmissie voor de GT-versie. Voor de zekerheid gekoppeld aan launch control, omdat ook niet elke Europeaan moeiteloos op vol vermogen wegtrekt met handschakeling.

Nog geen cijfers

Naast zes handgeschakelde versnellingen is een zestraps automaat beschikbaar. Helaas geeft Ford ook voor de Amerikaanse versie nog geen prestatie- en verbruikscijfers. Er is overigens in de VS ook een 3.7 V6 uitvoering, met een ouder motorblok dat een haartje minder presteert dan de EcoBoost viercilinder.

Reageer op dit artikel