nieuws

Motorenoffensief bij Honda voor 2015

Techniek

Bij de vorige Tokyo Motor Show, twee jaar geleden, spiegelde Honda al de komst van een hele serie nieuwe benzinemotoren voor. Naast de nieuwe 1.6 diesel die toen al helemaal klaar stond, en nu in gebruik is. Bij de show die nu in Tokio loopt geeft Honda meer duidelijkheid over de benzinemotoren. Ze tonen ook een aanzet voor nieuwe brandstofcelaandrijving die ernaast komt.

Motorenoffensief bij Honda voor 2015

Onze ervaringen met de 1.6 diesel in de Honda Civic waren zeer overtuigend, dus verwachten we ook veel van een serie nieuwe downsize benzinemotoren. Daarin maakt  ook Honda de overstap naar directe injectie.
Het gaat om een 1.0 driecilinder, familie van een 1.5 viercilinder, die verder vergroot kan worden naar een 2.0-versie. Al deze aggregaten krijgen een turbo aangemeten.

Civic Type R en FCX

Het eerst krijgen we de sterkste nieuwe motor te zien, de 2.0 komt in de sportieve Civic Type R. Dat schijnt dan nog wel tot 2015 te duren. Honda spreekt van ‘meer dan 206 kW/280 pk’ voor dat model, en Euro 6-kwaliteit uitlaatgassen.
Als opwarmer bracht Honda ook zojuist foto’s van een Type R prototype bij tests op het huiscircuit Motegi. Kennelijk nemen ze nu nog een jaar om de puntjes op de i te zetten, voor deze super-Civic wordt gepresenteerd.
Verder laat Honda nog niets los over zijn motorplannen, nog niets over wat de 1.0 en 1.5 presteren. Ze zullen worden toegepast ‘op markten en in modellen die in aanmerking komen, ook in combinatie met hybride aandrijvingen’. Maar wanneer zegt Honda niet.
Daarnaast laat Honda weer een prototype zien van de brandstofcelauto die er in 2015 moet zijn. Met de opmerking dat deze eerst in Japan en de VS uitkomt, daarna in Europa.

Technisch raadseltje

Bijzonder aan de FCEV-studie is dat de complete aandrijfunit van brandstofcellen plus elektromotor nu voorin past. In de FCX waarvan al jaren een proefvloot rondrijdt zitten de brandstofcellen nog in de middentunnel. De nieuwste brandstofcellen zijn eenderde kleiner en hebben 60% hogere vermogensdichtheid (aantal kW per kg).
Maar hoeveel vermogen er dan precies uitkomt blijft een vraag. Opvallend is wel dat nu sprake is van 700 bar druk in de waterstoftank, waar Honda eerst vasthield aan 350 bar.
Evenzo blijft onduidelijk hoe het zit met de VTEC klepbediening in de nieuwe benzinemotoren. Weer een constructie met drie nokken voor elke cilinder, en twee omschakelbare kleplichthoogtes?
Nog een raadseltje levert het plaatje van de 2.0 turbomotor op. Het lijkt sterk of de compressor niet op één lijn ligt met de turbine. Wat we hiervan moeten denken? Technisch nieuws van de Tokyo Motor Show leest u overigens in de decembereditie van AMT Vakblad.

Reageer op dit artikel