nieuws

Elektronisch sperdifferentieel van BorgWarner

Techniek

In eerste instantie voor de nieuwe Volkswagen Golf GTI met Performance Pack levert BorgWarner een echt sperdifferentieel. Het wordt elektronisch/hydraulisch aangestuurd en werkt gunstiger dan de gebruikelijke elektronische sperdifferentieels bij voorwielaangedreven auto’s. Hoe werkt dat FXD, front cross differential?

Elektronisch sperdifferentieel van BorgWarner

Vanouds bekend in auto’s met hoog motorvermogen is het sperdifferentieel, om te voorkomen dat bij beperkte bandengrip een van de aangedreven wielen gaat doorslippen. Met als gevolg dat het andere wiel, zonder een sper, weinig koppel meer krijgt en de differentieelwerking het meeste naar het snelst draaiende, slippende wiel stuurt.
De klassieke oplossing is om het differentieel te overbruggen met een sper, vaak een platenkoppeling. Alleen gaat dat slecht bij voorwielaandrijving, omdat de auto dan met gesloten sper zwaar gaat sturen.

Verlies met EDS

Het probleem is dat bij star gekoppelde (aangedreven) voorwielen de auto eigenlijk alleen maar rechtuit wil. In bochten zou het buitenste wiel sneller moeten draaien dan het binnenste, maar dat gaat niet als het differentieel wordt overbrugd.
Met de invoering van ABS en ESP kwam een alternatief beschikbaar. Dat werd een ‘elektronisch sperdifferentieel’ genoemd, bij Duitse auto’s EDS (Elektronische Differenzial Sperre). Feitelijk werkt dat buiten het differentieel om. Een doorslippend voorwiel wordt afgeremd via het remsysteem, elektronisch gedoseerd met de ABS-sensoren.
De elektronica voorkomt een te sterke ‘sperwerking’ en daarmee het zwaar sturen met klassieke mechanische spersystemen. Alleen gaat er dan uiteraard aandrijfenergie verloren in het remmen op één wiel.

Verliesvrij FXD

Een mechanische sper die echt op het differentieel werkt vernietigt geen vermogen, maar maakt alleen een gelijke(re) verdeling tussen linker- en rechterwiel.
Precies dit doet ook het nieuwe FXD van BorgWarner, met een platenkoppeling die hydraulisch bekrachtigd wordt. Maar dan, in tegenstelling tot klassieke systemen, elektronisch gestuurd. Opnieuw: om te voorkomen dat te sterke sperwerking zorgt voor zwaar sturen.
Hetzelfde effect als EDS dus, maar zonder extra belasting van de wielremmen. En zonder dat een sportieve auto zoals de Golf GTI een klein beetje aan prestaties verliest door ingrijpen van EDS. Vandaar dat het in het extra Performance Pack zit, voor de koper die elke tiende seconde snelheidswinst telt. Zoiets was er nog niet, BorgWarner kan het nu bieden.

Reageer op dit artikel