nieuws

Doet Euro NCAP de BMW i3 tekort?

Techniek

Doet Euro NCAP de BMW i3 tekort?

Liefst elf botsproeven presenteert Euro NCAP, uiteenlopend van een Volkswagen personenbus tot aan de elektrische BMW i3. Toevallig beide met ‘maar’ vier sterren beloond, zes van de elf kandidaten kregen er vijf. De snelle reactie van BMW was wel erg duidelijk ‘not amused’.

Hebben de botsproefbanen weinig klandizie van autofabrikanten, dat ze gelegenheid hadden zoveel tests voor Euro NCAP te doen? Of moeten we die organisatie zien als een gewone klant die nu eens een grote bestelling plaatste?
Tussendoor liet Euro NCAP eerder alvast de Chinese Qoros 3 sedan beproeven, om zich te verheugen op een degelijke vijfsterrenscore daarvoor. Pas over een jaartje komt die Qoros naar Europa, hij debuteerde net voor verkoop in China met prijzen vanaf (omgerekend) € 14.400,-.

Mercedes-Benz Citan wint een ster

In de herhaling ging de kleine Mercedes Citan-besteller, juister gezegd de personenautoversie daarvan. Met name in Duitsland zijn luxe bestelauto’s met personenauto-inrichting vrij populair als ruimtewagen.
De Citan was eerder dit jaar goed voor maar drie sterren. De zijdelingse bescherming met airbags vond geen genade, en nog wat bijkomende details. Mercedes bracht verbeteringen aan en verzocht herkeuring. Dat bracht nog een vierde ster.
Een succesnummer als de VW T5 in de Kombi-versie met achterbank deed het niet beter, de nieuwe Ford Tourneo Connect in dezelfde klasse als de Citan wel.

Voetgangersgevaar

Minder gelukkig waren de nieuwe Ford EcoSport mini-suv en de Nissan Note, de overige viersterrenkandidaten. Een maximale score was wel weggelegd voor luxe deelnemers als de Maserati Ghibli en Infiniti Q50, maar ook de Mazda3 en nieuwe Peugeot 308 deden het goed. Evenals tot slot de Mitsubishi Outlander PHEV.
Opvallend is dat alle viersterrenkandidaten al minstens sneuvelen op een resultaat van minder dan 60% bij de voetgangersbescherming. Voor minder wil Euro NCAP sinds dit jaar geen vijf sterren meer uitreiken. In deze ronde zitten alle viersterrenkandidaten net onder die 60%. Behalve de massieve VW T5, met 32% een model waar je als voetganger beter voor opzij kunt springen.
Daarnaast is er nogal eens een lage score voor ‘veiligheidsassistenten’. Omdat er geen verklikkers voor gordel dragen achterin zijn, of geen instelbare snelheidsbegrenzer. Tja, is een auto echt onveilig als hij niet automatisch waarschuwt voor de geldende snelheidslimiet?

Harde voorruit

Waar Euro NCAP in het bijzonder steeds over valt is de stijfheid van de voorruitstijlen, en harde randen onderaan de voorruit en vooraan de motorkap. Een airbag achteraan de motorkap, zoals bij de Volvo V40, lijkt de enige oplossing.
Dat met harde randen speelt ook de BMW i3 parten. En dan nog geen gordelverklikker bij de achterbank, foei toch. Er is wel een pluimpje voor de automatische noodoproep eCall die al standaard is bij BMW. Maar dat valt onder de ‘advanced rewards’ en telt niet voor de sterren.
Wat knorrig geeft Euro NCAP aan dat BMW ook een mooi systeem heeft voor verkeersbordherkenning, inclusief snelheidsborden. “Maar dat zal op een te klein aandeel van de totale verkopen besteld worden, dus dat tellen we niet als snelheidsbegrenzer”.

Raar commentaar van BMW

Verder is er erg weinig mis met de constructie van de i3 uit een koolstofvezelcomposiet ‘levensmodule’ en koolstof/aluminium ‘aandrijfmodule’. Dat had BMW overduidelijk graag bevestigd gezien met vijf sterren. Dus wat zegt hun persbericht, direct na dat van Euro NCAP? “De hoogst mogelijke score van vijf sterren voor inzittendenbescherming en kindveiligheid.”
Een slecht verliezer. Vijf sterren voor onderdelen van de test bestaan helemaal niet bij Euro NCAP. En al zouden ze bestaan, met scores van 86 en 81% op inzittenden- en kinderbescherming heb je geen ‘hoogst mogelijke score’.
Veel sympathieker komt het over als BMW zou zeggen: “goed, we kijken nog eens naar die harde rand aan de voorklep. En een gordelverklikker achterin hebben we even over het hoofd gezien, die kunnen we er nog bij maken”.
Even checken, is het de importeur die wat al te woest van zich af bijt? Nee, de fabrikant liegt over zogenaamde vijfsterrenscores. De BMW i3 verdient beter. Elke social media expert zal zeggen dat dit precies de verkeerde reactie is.

Reageer op dit artikel