nieuws

Volvo test inductief laden voor elektrische auto in België

Techniek

Volvo test inductief laden voor elektrische auto in België

Het woud van laadpalen voor elektrisch rijden groeit gestaag, met steeds meer snellaadpunten daartussen. Alleen tot één wereldwijd gebruikt type stekker wil het niet komen. Zit de oplossing in stekkerloos laden, bij inductieve laadpunten? Volvo neemt met een C30 Electric deel in een Vlaamse test, met een partij die wij kennen.

Ook in België, en dan met name Vlaanderen, wil men in de voorste gelederen lopen met de overstap naar elektrisch autorijden. Vandaar een project van Flanders Drive om het inductief opladen te onderzoeken.
Daarbij wordt mede gericht op bussen, want stadsbussen zou je mooi uitlaatgasvrij kunnen maken met elektrische aandrijving. De batterijen daarvoor zouden handig bij bushaltes steeds inductief bijgeladen kunnen worden.

In 2,5 uur helemaal vol

Deelnemers in een studie naar inductief opladen zijn onder meer Bombardier, bussenbouwer Van Hool, en Volvo Cars met een fabriek in Vlaanderen. Voor de hand ligt om niet alleen te kijken naar oplaadbare elektro-bussen, maar ook te zien of dit iets zou zijn voor personenauto’s.
De proef met inductief laden heeft al aangetoond dat de C30 Electric in 2,5 uur volledig opgeladen kan worden. Dat is nog geen snelladen, maar toch vlot, en een stuk sneller dan het aan een standaard laadpaal zou gaan.

Ook project met Inverto

Vanuit zijn Chinese eigenaar Geely is Volvo sterk geïnteresseerd in technieken voor elektrisch autorijden. Daarbij hebben ze al de elektrische C30 in beperkte serie gebouwd. Met dat model doen ze ook mee in een beproeving van Inverto, naar langzaam en normaal laden. Over de elektrische uitvindingen van Inverto publiceerden we al eerder in AMT Vakblad.

Van de ene spoel naar de andere

We lichten het idee nog maar eens toe. Onder het wegdek wordt een spoel gelegd, waarop een flinke elektrische spanning gezet kan worden. Onder de elektrische auto maken we ook een spoel.
De spoel in de weg geeft een krachtig magnetisch veld. Parkeren we de auto met zijn spoel daar recht boven, dan gaat in de spoel van de auto stroom lopen. Hiermee wordt het accupakket geladen. Geen gedoe met kabels en stekkers, parkeer de auto op de juiste plek en schakel de stroom in.

Tal van experimenten gaande

Het werkt, veel bedrijven zijn al druk met beproeving van inductief laden. Een nadeel is in elk geval dat een elektrische auto nog zwaarder wordt door de forse spoel die eronder komt. Ook is een spoel onder het wegdek duurder dan een laadpaal.
Maar opladen van een auto wordt wel simpeler, en je bent af van problemen met een Europees/Amerikaanse Combo-stekker bij de ene auto, en een Japanse ChaDeMo-stekker op de andere. Zelfs rijdend bijladen zou zo kunnen.

Reageer op dit artikel