nieuws

Volvo maakt accu in carrosserie

Techniek

Volvo maakt accu in carrosserie

We herhalen de kop nog even: Volvo maakt een accu IN de carrosserie. Om precies te zijn experimenteren ze met koolstofvezel carrosseriepanelen waar supercondensatoren ingebouwd zitten. Het koolstofvezel dient ook als accu. Hoe ver staan ze nu?

Al aan het begin meldde AMT dit project, in 2010. Het werd gestart door de Imperial College universiteit in Londen, negen partners deden erin mee, waaronder Volvo. Naar we nu zien lag toen het basisidee al vast. Een kleine drie jaar later is met name bij Volvo een praktische uitwerking gemaakt.

De internationale projectpartners zijn gericht op ontwikkeling van materialen en stroomopslag, Volvo is de enige autopartner. In 2010 stelden we al dat de nieuwe techniek ook op andere dingen dan auto’s gebruikt kan worden, maar het lijkt of auto’s er nu de grootste behoefte aan hebben.

Gelaagde panelen

Kern van de zaak is dat delen  van de carrosseriebeplating gemaakt worden van koolstofvezelcomposiet, en als stroomopslag kunnen dienen. Daartoe worden koolstof nanobuisjes aangemaakt op de koolstofvezels die met hars geïmpregneerd tot carrosseriedelen worden gevormd.
Daarnaast komen tussen koolstofvezel-lagen ook platte supercondensatoren. Deze combinatie van koolstofvezel accu’s en supercondensatoren zou zelfs sneller op te laden zijn dan nu gebruikelijke accu’s.
Opladen kan zowel door terugwinning van remenergie, als vanuit het stroomnet, zegt het verhaal. Het voordeel is natuurlijk dat geen aparte accu meer nodig is die heel wat gewicht en bij grote capaciteit hoge kosten meebrengt.

Twee proefstukken

De stand van zaken is nu dat op een Volvo S80 de kofferklep en de paravan bij de voorruit van dit ‘accumateriaal’ zijn gemaakt, om daarmee te testen. Er wordt nog geen enkel cijfer genoemd over opslagcapaciteit of vermogensafgifte van deze twee proefonderdelen.
Volvo zegt wel dat alleen de kofferklep, of de paravan de normale 12 V accu kan vervangen. Beide onderdelen zijn daarnaast een stuk lichter dan stalen delen. Het scheelt 15 kg op de kofferklep, en 50% op de paravan, volgens Volvo.
Uit bijgaande afbeelding blijkt dat ook gedacht wordt aan grotere carrosseriedelen, die dan genoeg stroom kunnen opslaan om een elektrische aandrijving te voeden. Zonder een kilo of tweehonderd lithium-ion batterijen a raison van tien- tot vijftienduizend euro mee te torsen.

(On)praktische toepassing

Eerst zien of het werkt. Maar dan nog zijn er wat praktische puntjes die toepassing lastig maken. Koolstofvezel is erg duur, maar dat zou kunnen wegvallen tegenover de besparing op een ook erg duur Li-ion accupakket.
Maar wat doen we als een auto schade oploopt aan de carrosseriepanelen die als accu dienen? Altijd vervangen, omdat repareren nog lastiger zal zijn dan het bij koolstofvezel al is? Dus duur schadeherstel.
En dan nog wat, is het wel veilig om een beschadigd opgeladen paneel aan te raken? Lopen inzittenden of hulpverleners geen risico op een forse stroomstoot als zo’n auto verongelukt? We weten dat het bij de eerste F1 auto’s met elektrische KERS is voorgekomen, dat een monteur via het koolstofvezelchassis een elektrische oplawaai kreeg.
Maar goed, het idee is uitdagend, en op deze praktische probleempjes is eventueel vast nog wel wat te vinden.

Reageer op dit artikel