nieuws

Trillingsdemper vermindert CO2-uitstoot. Hoe kan dat?

Techniek

Sinds 2011 bevatten de 2.2 HDi uitvoeringen van de Peugeot 508 en de Citroën C5 een onderdeel dat op Equip Auto goed was voor een zilveren Grand Prix: de Active Mass Damper. Volgens fabrikant Hutchinson verbetert deze actieve trillingsdemper niet alleen het comfort in een auto, maar spaart hij ook brandstof en dus CO2-uitstoot. Hoe kan dat?

Trillingsdemper vermindert CO2-uitstoot. Hoe kan dat?

Hutchinson is een belangrijke Franse toeleverancier in de auto-industrie. Het bedrijf levert distributieriemen, multi-V-riemen, motorsteunen, transmissiebeugels en fusees voor onder meer Audi, Ford, Opel, PSA, Renault en Dacia. “De Active Mass Damper is een nieuw product”, zo benadrukt Hutchinson-woordvoerder Olivier Berlioz, “Het vervangt dus niets anders, maar we gaan het wel in toenemende mate in auto’s tegenkomen”.

In tegenfase

Het systeem werkt als volgt. In het interieur van de auto zit een trillingsensor. Die geeft zijn signaal door aan een ECU. Die ECU stuurt een actuator in de motorruimte aan die hetzelfde trillingsignaal gaat produceren, maar dan in tegenfase. Daardoor dempen de trillingen uit. Helemaal nieuw is dat idee natuurlijk niet. De techniek lijkt op die van een ‘noise cancelling’ hoofdtelefoon, met dit verschil dat het hier niet alleen om hoorbare, maar vooral ook om voelbare trillingen gaat.

Lager stationair toerental

Heel mooi, heel comfortabel ook, maar hoe bespaart zo’n actieve trillingsdemper brandstof? Berlioz legt het uit: “Dankzij de Active Mass Damper kunnen motoren bij een lager toerental al trillingsvrij stationair lopen. De 2.2 HDi’s in de 508 en de C5 kunnen daardoor 700 t/min draaien ipv 820 t/min. Dat spaart 14% brandstof bij stationair draaien”.

Brandstofbesparingsmogelijkheden

Berlioz ziet nog veel meer mogelijkheden: “Je kunt downsizen naar drie cilinders en toch het trillingscomfort op viercilinderniveau houden, je kunt bij een viercilinder de balansas achterwege laten en je voorkomt trillingen bij cilinderdeactivatie. Kortom, de Active Mass Damper biedt de mogelijkheid allerlei brandstofbesparende technieken door te voeren, zonder dat het comfort daar onder lijdt”.

Spannende elektrische auto

Behalve trillingen wegdempen kan de Active Mass Damper ze ook introduceren. Sounddesign noemt Berlioz dat: “Je kunt van een elektrische auto een V8 maken”. Niet zo vreemd dus dat Hutchinson verwacht dat we de Active Mass Damper de komende jaren in veel meer voertuigen gaan tegenkomen. Gezien de zilveren Grand Prix, verwacht de jury van de Equip Auto dat ook.

Reageer op dit artikel