nieuws

Nissan Leaf rijdt bijna autonoom

Techniek

Mercedes-Benz en Nissan melden aan het eind van dit decennium autonoom rijdende auto’s op de markt te brengen. Ondanks dat er daarvoor nog vele hordes zijn te nemen, zoals veel toeleveranciers en andere automerken zeggen. Nissan maakt alvast een start met een experimentele, deels autonoom rijdende Leaf die in Japan de openbare weg op mag. Wat kan die al?

Nissan Leaf rijdt bijna autonoom

Trots was Nissan/Renault concernchef Carlos Ghosn aanwezig bij de uitreiking van een kenteken voor de test-Leaf. Volgens Nissan op dit moment de enige automatisch rijdende auto die de gewone Japanse wegen op mag.

Advanced Driver Assistance

Bij die gelegenheid herhaalde Ghosn de belofte dat Nissan in 2020 echt autonoom rijdende auto’s in productie wil hebben. De tekst op de huidige Leaf-testauto zegt al dat het nog niet zo ver is. Advanced Driver Assistance is nog een stap minder ver dan een auto die het helemaal zonder ‘driver’ kan stellen.
Toch kan deze Leaf al veel. Automatisch meerijden met verkeer op de snelweg, automatisch afslagen nemen die de navigatie aanwijst, automatisch langzame of stilstaande voertuigen in zijn baan inhalen, automatisch stoppen voor rood licht.
Duidelijk zichtbaar zijn daarvoor rondom in de auto sensors gemonteerd, die nog wat netter weggewerkt zouden moeten worden. Maar dat kan het grootste probleem niet zijn. Overigens produceerde een Britse universiteit dit jaar ook al een zelfrijdende Nissan Leaf.

Juridisch probleem

Hoewel Mercedes-Benz in zijn S-Klasse al heel wat ‘Advanced Driver Assistance’ te koop aanbiedt houdt dit merk het er voorzichtig op dat een volstrekt fail-safe waarnemingssysteem dat alles rond de auto detecteert nog uitgewerkt moet worden. Dat is nodig voor autonoom rijden met een productiewagen.
Los daarvan liggen er nog grote juridische problemen. Individuele toelating voor experimentele autonome auto’s is er in delen van de VS, in Duitsland, in Zweden en dus nu ook in Japan. In Nederland zou het stuk snelweg tussen Eindhoven (TUe) en Helmond (Automotive Campus) hiervoor beschikbaar moeten komen.
Maar de huidige wetgeving laat simpelweg nergens toe dat een gewone bestuurder de controle over zijn auto aan een automaat overlaat. De aansprakelijkheid als er wat misgaat moet nog volledig geregeld worden. Of ook dat in 2020 al voor de bakker is wagen we te betwijfelen.

Reageer op dit artikel