nieuws

Goodyear TreadMax verlengt bandenlevensduur

Techniek

Goodyear TreadMax verlengt bandenlevensduur

De afgelopen maanden introduceerde Goodyear verschillende nieuwe banden voor trailers, trucks en bussen. Opvallend is dat van al deze banden warmvernieuwingsversies beschikbaar zijn. Welke banden biedt Goodyear aan? En hoe biedt u de klant een voordelig alternatief?

De TreadMax MST II en TreadMax RHT II zijn nieuwe trailerbanden die geschikt zijn voor gemengd gebruik en regionaal transport. De MST II is beschikbaar in de maat 385/65R22.5 en vervangt de TreadMax MSS II en de TreadMax MSD II-trekasband. De MST II is voornamelijk geschikt voor voertuigen die veel op bouwplaatsen rijden.

Multiple Life Concept

De andere nieuwe trailerband, de TreadMax RHT II, is leverbaar in de maat 385/55R22.5 en vult de TreadMax RHT II 385/65R22.5-trailerband aan. Goodyear produceert voor zowel de RHT II als de MST II warmvernieuwingsbanden. De bandenfabrikant gebruikt uitsluitend Goodyear-karkassen met de dezelfde rubbersamenstellingen en loopvlakprofielen als nieuwe banden. Het zogenoemde Multiple Life Concept kent vier fases: een nieuwe band, herprofilering, loopvlakvernieuwing en opnieuw herprofilering.

Warme loopvlakvernieuwing

Alle TreadMax-banden worden door Goodyear geproduceerd volgens het warmvernieuwingsproces. Hoe werkt dat? Het karkas gaat terug naar Goodyear en wordt grondig gecontroleerd en geruwd. Daarna wordt een laag ongevulcaniseerd rubber op het karkas aangebracht. De band wordt dan gevulcaniseerd in een verhitte bandmal bij een temperatuur van 150°C. De mal bevat matrijzen die het profielpatroon en de wang drukken. De band is daarna bijna identiek aan een nieuwe band.

Busband als warmvernieuwingsband

Ook voor bussen lanceerde Goodyear een warmvernieuwingsversie van zijn banden. De TreadMax Marathon Coach-band en de TreadMax UltraGrip Coach-winterband zijn nu in de maat 295/80R22.5 als warmvernieuwingsband beschikbaar. Ook deze banden zijn herprofileerbaar. Dat zorgt voor lagere kosten voor klanten van het bandenbedrijf.

Loopvlakvernieuwing direct geïntroduceerd

Recent introduceerde Goodyear ook twee nieuwe truckbanden: Fuelmax en Kmax. Ook deze banden zitten in het loopvlakvernieuwingsaanbod van Goodyear. Tegelijkertijd met de introductie van de twee nieuwe banden biedt Goodyear de loopvlakvernieuwing aan.

TreadMax Kmax en Fuelmax

“Tot nu toe dienden transportbedrijven nieuwe banden aan te schaffen als ze de voordelen wensten te genieten van de nieuwste producten op de markt. Met de TreadMax Kmax en Fuelmax zijn die voordelen meteen beschikbaar. Transportbedrijven die gebruik maken van de Goodyear Max Technology-banden (Marathon LH of Regional R-banden) kunnen deze upgraden naar het nieuwe bandenprofiel door de versleten banden als TreadMax Kmax en Fuelmax te laten vernieuwen”, zegt Leszek Szafran, Director Retread Operations.

Langere levensduur en lagere rolweerstand

Transporteurs kunnen met de juiste banden en het juiste onderhoud besparen op de brandstof- en bandenkosten. Hoe de Kmax en Fuelmax-banden aan die besparing werken, leest u in het oktobernummer van AMT Vakblad.

Reageer op dit artikel