nieuws

Euro NCAP gaat automatische noodremsystemen testen

Techniek

Euro NCAP gaat automatische noodremsystemen testen

Met voldoening stelde Euro NCAP vast dat ook Chinese auto’s goed veilig kunnen zijn. Ze kenden de Qoros 3 sedan de volle vijf sterren toe, als eerste Chinese product uit hun tests. Eind van de maand komt Euro NCAP met een andere test, van automatische noodremsystemen. Vanaf 2014 willen ze die in de sterrenwaardering meenemen. Wordt dat dan standaard in auto’s?

Deze keer presenteerde Euro NCAP maar twee botsproeven, naast de Qoros was de nieuwe Kia Carens slachtoffer. Beide auto’s verdienden vijf sterren.

Onder de huidige beoordeling van Euro NCAP niet meer vanzelfsprekend. Niet zelden mankeert het aan voetgangerveiligheid of veiligheidsuitrusting. Maar dus niet bij de volledig nieuw opgezette Qoros.

Nog niet leverbaar

Alleen is het wachten tot Qoros op de Europese markt verschijnt, ze beginnen nu in China zelf. Maar zijn dus wel zo slim om al vooraf aan een Europese introductie volgend jaar de Euro NCAP-horde te nemen. Met een prima resultaat, wat we eerder uit Chinese productie nog niet zagen.
Volgend jaar zou het ook weer moeilijker kunnen worden om vijf Euro NCAP-sterren te bemachtigen. Naast ESC verwacht Euro NCAP dan liefst ook AEB, Advanced Emergency Brake.
Dat lijkt wat voorbarig, als we zien dat in de Euro NCAP inventarisatie van 2012 bijna geen enkel merk een AEB-systeem standaard inbouwt. Zelfs bij de technisch meest geavanceerde merken was op een deel van de modellen AEB helemaal niet leverbaar.

Drie soorten

Het zal met de leverbaarheid nu al anders liggen, allerlei automatische remhulpen zijn sterk in opkomst. Een goed werkend AEB op elke auto zou volgens Euro NCAP 27% kunnen schelen in het aantal verkeersongevallen.
Maar welke systemen dan goed werken gaat Euro NCAP nu dus testen, met de eerste uitslagen op 29 oktober. De opzet is dat vanaf volgend jaar punten toegekend worden voor AEB in de Euro NCAP-beoordeling. Nu is er alleen een Advanced Reward mee te verdienen.
Het is ook de bedoeling het publiek aan te zetten om te vragen naar modellen waar een AEB-systeem mogelijk is. En om dat desnoods als extra te bestellen bij een nieuwe auto. Waarbij de resultaten van Euro NCAP-handleiding zouden zijn wat voor AEB-systeem het automodel biedt, en hoe goed dat werkt.
Euro NCAP onderscheidt drie soorten: een noodremsysteem voor voetgangers, een stads-noodremsysteem dat bij lage snelheid (tot 20 km/h) een botsing kan voorkomen, en systemen die bij hogere snelheid werken (50 tot 80 km/h, en daarboven).

Op weg naar standaard inbouw?

Als AEB in de sterrenbeoordeling mee gaat kan dat heel wat autofabrikanten in beweging zetten. Die schermen graag met veel Euro NCAP-sterren. De hoop van Euro NCAP zal ook zeker zijn dat autofabrikanten dan veel vaker AEB standaard of als optie gaan bieden.
Lukt dat, dan kan de volgende stap zijn dat AEB verplicht wordt, net zoals nu met ESC gebeurt in de Europese Unie.
Neem een voorbeeld: Subaru meldt een Amerikaanse onderscheiding voor zijn EyeSight, een AEB dat uitsluitend werkt op een stereo videocamera. Naschrift van de importeur: “wanneer EyeSight in Europa wordt geïntroduceerd is nog niet bekend”. Zodra EuroNCAP er punten voor geeft, bijvoorbeeld?

Camera of radar

Hoe dan ook lijkt een nog sterkere opkomst van automatische noodremsystemen aan de orde. Wat merkt u daarvan, als die later in de werkplaats komen?
In het remsysteem zelf verandert eigenlijk niets, behalve in de elektronica voor de aansturing. Daarbij komt detectie die een automatische remingreep kan opwekken. Daarvoor dienen radar achter de grille, een camera achter de voorruit, of een combinatie daarvan. Soms (zoals bij Volvo en Ford) wordt een lidar gebruikt, met laserlicht in plaats van radar.
Voetgangersdetectie vereist herkenning van objecten, en dat vereist een videocamera. Met een radar voor afstand- en snelheidsmeting. Snel opkomend, verwachten we, is de stereocamera die zonder radar (dus goedkoper) afstand en snelheid kan meten op niet al te grote afstanden. Voor grotere afstand en hogere snelheid is radar nodig.
Front- en ruitschade worden lastiger door AEB-systemen, daar komen de radar- en videosensoren. En er zal (vooral bij schade) goede diagnose op de elektronica nodig zijn, om te controleren of die sensoren nog, of na herstel weer goed werken.

Reageer op dit artikel