nieuws

Eerste Euro NCAP-test van automatische noodremsystemen

Techniek

Eerste Euro NCAP-test van automatische noodremsystemen

Vanaf 2014 gaat Euro NCAP in zijn beoordeling van autoveiligheid meenemen of een automatisch noodremsysteem leverbaar is. Net zoals ze eerder de beschikbaarheid van een ESC stabiliteitsregeling gingen tellen, en nu ook de prestaties van het ESC in testauto’s controleren. Datzelfde gaat met AEB (Autonomous Emergency Brake) gebeuren, op proef zijn alvast acht auto’s getest. Hoe scoorden ze?

Volgend jaar is wat Euro NCAP betreft ‘jaar van de actieve veiligheid’. Graag ziet de organisatie in zoveel mogelijk nieuwe auto’s AEB, naast een rijbaanassistent die waarschuwt of nog liever corrigeert bij ongewild verlaten van de rijbaan.
Wat betreft AEB-systemen is een testprocedure opgesteld, en een beoordeling van 0 tot 3 punten. Die gaat meetellen bij de toekenning van Euro NCAP-sterren.

Twee varianten in de tests

Om te beginnen is natuurlijk de vraag bij elk getest autotype of enig automatisch noodremsysteem leverbaar is, en op hoeveel versies van dat type auto. In 2012 inventariseerde Euro NCAP per merk waar AEB verkrijgbaar is, en concludeerde dat maar een heel beperkt aantal vooral Europese merken dat systeem kenden. Hetzelfde rondje is nu nog eens gemaakt, waarbij nog niet erg veel vooruitgang werd vastgesteld.
Euro NCAP onderscheidt momenteel twee types AEB, een variant voor in de stad die tot 50 km/h werkt, en een buitenwegvariant die van 50 tot 80 km/h effectief moet zijn. Als alle auto’s AEB hadden zou dat meer dan een kwart schelen in kop-staartbotsingen, maakt Euro NCAP uit ongevalsstatistieken op.

Waarschuwen en remmen

Getuige de nu vrijgegeven test nemen ze bij stadssystemen geen genoegen met alleen een waarschuwing voor dreigende aanrijding, een auto moet vanzelf een noodstop maken.

Bij buitenwegsystemen wordt ook een waarschuwingsfunctie getest, met een remrobot die 1,2 seconden na de waarschuwing vol op de remmen gaat. Met daarnaast een proef op automatisch ingrijpen van AEB als de robot niets doet.
Getest wordt met verschillende snelheden en situaties, waaruit dan een rapportcijfer komt voor het stads- en het buitenwegsysteem. Voor zover natuurlijk een auto een of beide systemen heeft.

Resultaten van 0,44 tot 3,0 punten

Van de acht auto’s die nu zijn beproefd waren er zes met een systeem dat tot 50 km/h is getest, en vijf die in het hogere snelheidsbereik 50-80 km/h hun kunnen moesten tonen. Maar drie van de acht hadden een AEB dat in beide gevallen moet werken.
In feite draaien de uitgebreide proeven allemaal om één vraag: zorgt AEB dat een aanrijding wordt vermeden? Een waardering van 3,0 voor Pre Safe in een Mercedes-Benz E bij stadssnelheden betekent dat in alle proeven voor deze klasse de auto nog op tijd stilstond. Bij hogere snelheid lukte dat niet in alle proeven, score daarom 2,7.
Ook de Volvo V40 deed het erg goed, maar een XC60 kwam in stadstempo niet verder dan voldoende. Met 1,9 punten, weinig meer dan de slechtste die 1,7 punten haalde. Daarmee telt Active City Stop in de Ford Focus toch nog als voldoende.
Bij het CMBS van de Honda Civic, dat niet bedoeld is voor stadstempo, vond Euro NCAP ook in de proeven met 50-80 km/h de prestaties ‘marginaal’, goed voor maar 0,44 punten. Op de Euro NCAP-website staan alle resultaten.

Reageer op dit artikel