nieuws

Actieradiuskarretje voor elektrische auto

Techniek

Het probleem van de elektrische auto? Zijn beperkte actieradius. Een range extender lost dat probleem op. Wel zonde dat er dan op al die korte ritjes een werkloze verbrandingsmotor mee moet. De Fransman Jean-Baptiste Segard bedacht een oplossing: een range-extender op een karretje. Hoe praktisch is dat?

Actieradiuskarretje voor elektrische auto

Jean-Baptiste Segard pakt de Renault Zoé als voorbeeld. “Actieradius 130 km. Dat is voldoende voor woon-werkverkeer en voor talloze ritjes in de directe omgeving. Maar we willen meer van een auto. We willen hem ook in kunnen zetten voor langere ritten. En al zijn die goed voor niet meer dan 1,5% van alle ritten en hooguit 25% van de afgelegde afstand, de auto moet het wel kunnen.”

Onnodige kilo’s blijven thuis

De range-extender biedt die mogelijkheid, maar in ruil daarvoor moet er dan wel op alle korte ritten een werkloze verbrandingsmotor met generator mee. Hoe milieuvriendelijk is dat? “Met de EP Tender hoeft dat niet”, zegt Segard. Dat is namelijk een range-extender op een 1,30 meter kort aanhangertje.

Elektrische vakantie auto

Het prototype dat Segard op Equip Auto in Parijs toonde, gebruikt daarvoor een Tata Nano tweecilindertje. Dat is goed voor 20 kW, die verdeeld kan worden over batterij en motor (voor serieproductie gaat Segard uit van een 35 kW driecilinder). De 35 liter benzinetank op het karretje verhoogt de actieradius van de Zoë tot 600 km. Net als een ‘gewone’ auto kan de Zoë na die afstand gewoon tanken bij ieder benzinestation. En omdat wie ver moet ook vaak veel mee moet nemen, zit er op het karretje een bagagerek. Prettige vakantie!

Bezwaren

Ho ho, er zijn toch nog wel twee bezwaren tegen Segard’s oplossing in te brengen. De eerste: niet iedere automobilist rijdt graag met een aanhanger. Achteruitrijden bijvoorbeeld wordt ineens een stuk lastiger. Maar niet met de EP Tender. Segard ontwikkelde een trapeziumvormig mechanisch systeem dat bij achteruitrijden een extra set wieltjes aanstuurt. De combinatie gedraagt zich daardoor niet anders dan een iets langere auto. Op de video hieronder demonstreert Segard dat door met 40 km/h achteruit te rijden.

Segard ziet toekomst

Tweede bezwaar: de range-extender hoeft niet mee op korte ritjes, maar hij staat thuis wel in de weg. “Nee”, zegt Segard, “de EP Tender huur je. En dat doe je alleen als je hem nodig hebt”. Segard legt uit dat die verbrandingsmotor natuurlijk ook prima een brandstofcel kan zijn en dat hij een grote toekomst ziet voor zijn vinding: “De EP Tender maakt de elektrische auto van tweede auto voor een enkeling tot eerste auto voor de meesten”.

Nieuw?

Topidee natuurlijk van die Fransman, maar helemaal nieuw is het niet. Kijk hier maar. Toch lijkt Segard met zijn 200 kg lichte aanhangertje wel wat van de bezwaren tegen dit eerdere ontwerp te hebben weggenomen.

Reageer op dit artikel