nieuws

Accupakket gaat langer mee dankzij slimme koeling

Techniek

Accupakket gaat langer mee dankzij slimme koeling

Hoe was het ook weer, een accu gaat kapot in de zomer en dat merk je in de winter. Dat geldt niet alleen voor de traditionele startaccu, het geldt net zo goed voor de hoogvoltage-batterij die voor aandrijfenergie zorgt in een hybride of elektrische auto. En omdat die extra duur zijn, is dat extra vervelend. AVA Moradia, het Franse filiaal van de Duitse koelspecialist Haugg biedt een betaalbare oplossing.

Neem de Nissan Leaf. In Arizona en andere hete streken klagen berijders over de snelle achteruitgang van zijn hoogvoltage-batterij. Nissan claimt dat de 24 kWh Leaf-batterij er minimaal 10 jaar over doet om 30% van zijn capaciteit te verliezen. “Maar”, zegt de fabrikant er in de kleine lettertjes bij: “blootstelling aan hoge temperaturen kan de achteruitgang versnellen”.

Vloeistof of lucht?

Terwijl de elektromotor en de inverter in de Leaf vloeistofgekoeld zijn, is de batterij, net als die in de diverse Toyota Prius-modellen luchtgekoeld. Een budgetkwestie, want met vloeistofkoeling is de temperatuur veel nauwkeuriger te controleren. Het kostbaarste onderdeel van een Tesla Model S, de 800 kg wegende batterij, is wel vloeistofgekoeld. Daarmee blijft de batterij nauwkeurig in het optimale temperatuurgebied.

Extra levensduur

Dat laatste is bepalend voor de levensduur zegt Wolfgang Haugg namens AVA Moradia: “Een luchtgekoelde hoogvoltagebatterij werkt al snel bij temperaturen van gemiddeld 35°C. Als de levensduur onder die omstandigheden 5 jaar is, dan kan die batterij 8,5 jaar mee als hij tijdens bedrijf continu netjes tussen 20 en 22°C wordt gehouden”.

Winstpakker!

“Als zo’n batterij € 10.000,- kost, is die extra levensduur € 4.375,- waard”, rekent Haugg voor. Voor dat geld moet toch wel een vloeistofkoeling te construeren zijn die de temperatuur nauwkeurig binnen dat smalle bereik houdt! “Zeker”, zegt Haugg, “ons systeem, dat een nominatie voor de innovatieprijs ‘OEM en Nieuwe technologieën’ op Equip Auto scoorde, kost minder dan € 100,-“.

Airco koelt de vloeistof

Dat maakt nieuwsgierig. Het bedrijf toont een platte gesoldeerde of gelaste koeler die onder de batterij wordt geplaatst. De koeler wordt opgenomen in een koelvloeistofsysteem met een zogenoemde chiller in het airconditioningcircuit. Die chiller is te vergelijken met de verdamper, alleen koelt hij geen lucht voor het interieur, maar koelvloeistof. “Zo voorkomen we hotspots in de batterij die een sterk negatieve invloed hebben op de levensduur”, zegt Haugg.

Koelen of verwarmen

Door een klep in het koelcircuit om te zetten, maakt de koeler ineens deel uit van het koelsysteem van de elektromotor en inverter. En omdat de koelvloeistof daarin wel een graad of zestig wordt, kan de koeler op die manier ook helpen om de batterij onder koude omstandigheden snel op temperatuur te krijgen. Natuurlijk kan het systeem niet alleen in actie komen als de auto rijdt, maar ook al daarvoor, als de auto nog aan de laadpaal staat.

Ook nadelen

Klinkt goed. Toch heeft vloeistofkoeling van batterijen ook zijn nadelen, zoals GM met de Chevrolet Volt ondervond na een aanrijding.
Bij die aanrijding raakte het koelsysteem in de hoogvoltage-batterij beschadigd. De koelvloeistof in de batterij leidde vervolgens tot brand. “Juist om die reden plaatsen wij de koeler buiten de batterij”, licht Haugg toe.

Buiten de batterij

En waarom eronder? “Aan de bovenkant zitten de connectoren van anode en kathode. In het onwaarschijnlijke geval dat de koeler zou gaan lekken hebben we de koelvloeistof liever bij de dichte onderkant van de batterij, dan bij die connectoren.”

Niet alleen voor supersportauto

De eerste toepassing voor deze batterijkoeler, zo wordt gefluisterd, zien we binnenkort op de exclusieve elektrische Exagone Furtive eGT.
“Maar”, zegt Haugg, “Deze koeler is echt niet alleen geschikt voor zo’n exclusieve sportwagen, Ook in een Toyota Prius of een Peugeot 508 Hybrid verlengt hij de levensduur van de batterij”.

Reageer op dit artikel