nieuws

Waarom schakelt Harley-Davidson over op lucht-vloeistofkoeling?

Techniek

Vloeistofgekoelde Harley-Davidsons? Die kennen we al sinds de V-Rod. Toch kiest het overgrote deel van de H-D-klanten nog altijd voor de modellen met koelribben op de V2. Voor 2014 krijgen enkele modellen een gecombineerde vloeistof-luchtkoeling. De reden? Koele benen!

Waarom schakelt Harley-Davidson over op lucht-vloeistofkoeling?

Net als de V2 van H-D is ook de tweecilinder boxer van BMW traditioneel luchtgekoeld. Toch heeft de nieuwe R1200 GS sinds begin dit jaar een gecombineerde lucht-waterkoeling. Die precisiekoeling, zoals BMW het noemt, bracht in combinatie met een gewijzigde aan- en afstroomrichting van vers mengsel en uitlaatgas veel motorische voordelen. De compressieverhouding kon omhoog, de tweede bougie per cilinder kon overboord, evenals de pingeldetectie. Toch levert de boxer nu meer koppel en vermogen bij een lager brandstofverbruik. En dat met Euro 95 in plaats van Super 98 benzine. Last but not least voldoet de nieuwe motor ook al aan de Euro 4-norm, die vanaf 2016 voor motorfietsen geldt.

Bij H-D is alles anders

Bij Harley-Davidson heeft de gecombineerde koelvloeistof-luchtkoeling een heel andere achtergrond. H-D spreekt van Project Rushmore. Dat staat niet alleen voor het beroemde monument langs de Sturgis Motorcycle Rally, maar ook voor snellere (rush) technische ontwikkeling van meer (more) productaspecten waar H-D-klanten om vragen.

Wat wil de H-D-rijder?

En dus zette H-D in 2009 een reorganisatie van de ontwikkelingsafdeling in gang evenals een groot gebruikersonderzoek dat de ontwikkelaars meer moest leren over klantenwensen. Nu H-D in Denver zijn 2014-modellen onthulde, zien we de eerste vruchten van Project Rushmore.

Praktische aanpassingen

Zo krijgen de zware H-D’s verbeterde remmen en ABS, en komt er ledverlichting beschikbaar evenals een uitgebreid infotainmentsysteem. Verder zijn er praktische aanpassingen, zoals gemakkelijker te openen koffers. En de klanten wilden meer inhaalpower. Dus verhoogde H-D de kleplift van het 103 ‘cubic inch’ blok (1690 cm3), ging de compressieverhouding van 9,7 naar 10,1 : 1 en daarmee het maximum koppel van 100 naar 105,5 lb-ft (van 135 naar 142 Nm).

H-D-aerodynamica

Dankzij Project Rushmore zijn de H-D’s bovendien in de windtunnel geweest. Ze zijn nu op tal van punten aerodynamisch beter. Een mooi voorbeeld is het door veel klanten genoemde probleem van de ‘baardlift’. Dat is aangepakt. De ZZ Top-baard wervelt nu niet meer op tijdens het rijden.

Oververhit onderlichaam

Blijft over de vloeistofkoeling. Wilden klanten die ook? Nee, die wilden klanten niet. Maar klanten wilden wel iets anders. Bij lage snelheden en warme omstandigheden warmt de motor het onderlichaam te veel op. Omdat dat onder extreme omstandigheden ondraaglijke vormen aan kan nemen, deactiveert het motormanagement dan al sinds 2009 de achterste cilinder.

De gecombineerde koeling is er dus niet om tegemoet te komen aan toekomstige emissie-eisen. En ook niet om betere motorprestaties of een lager verbruik mogelijk te maken. Nee de vloeistofkoeling voorkomt al te veel warmtestraling vanaf de hete cilinderkoppen richting lijf en leden van de H-D-berijder.

Onzichtbaar

Ondertussen is aan de Ultra Limited en de CVO Limited nauwelijks te zien dat ze behalve lucht- ook vloeistofgekoeld zijn. De V2 heeft gewoon koelribben en de vloeistofslangen en beide radiateurs zijn onopvallend weggewerkt. Ook de elektrische waterpomp en de thermostaat zie je gemakkelijk over het hoofd. En zo krijgt de 2014 H-D-rijder alles wat hij wil: de stoere looks van luchtkoeling, het comfort van vloeistofkoeling, 5,5 lb-ft extra inhaalkoppel en zijn baard onberispelijk in het gelid.

Geen verrassing

Voor wie echt goed heeft opgelet, komt de gecombineerde vloeistof-luchtkoeling niet als een verrassing. H-D’s patentaanvraag dateert namelijk al uit 2011. Solomoto maakte een video van de tekeningen uit die aanvraag. Die laten niet alleen zien hoe alles dat met vloeistof te maken heeft, is gecamoufleerd, maar ook dat de vloeistofkoeling zich concentreert rond het heetste punt van de cilinderkop, de uitlaatklep.

Reageer op dit artikel