nieuws

Toyota Yaris Hybrid Racemonster

Techniek

Zijn hybrides niet wild en sexy, maar meer iets voor de zuinige huisvader? Nee, want Audi beheerst de lange-afstandsracerij al twee jaar met een dieselhybride. Toyota maakte ze dit jaar met hun TS030 wel het leven wat zuur op Le Mans. Voor de brave huisvader die dit allemaal niet volgt verschijnt de studie Yaris Hybrid R. Of zit er meer achter?

Toyota Yaris Hybrid Racemonster

Speciaal voor deze studie maakte Toyota een driedeurs versie van de Yaris, die er nog niet eens overdreven dik uitziet. Tenminste, voor een auto met 308 kW aan boord.
Het heeft niets meer te maken met de civiele Yaris Hybrid, maar meer met de techniek van de TS030-racer. Ook weer niet letterlijk, alleen met het principe van de hybride aandrijving.

Drie motoren en een generator

Hoe het dan zit? De Yaris Hybrid R heeft een benzinemotor op de voorwielen, en in elk achterwiel een elektromotor. Achterop de benzinemotor zit nog een elektromotor, die alleen dienst doet als generator.
De benzinemotor is een 1.6 turbo in volledige raceopmaak. Hij produceert 220 kW en werd opgezet door het Europese Toyota Motorsport GmbH. De overige 88 kW komt van de elektromotoren achterin.
Klein nadeeltje, de volle 308 kW is niet permanent beschikbaar, alleen voor tussensprints. Niet langer dan vijf seconden, en dan alleen in circuitmodus. Op de gewone weg kun je tien seconden lang over tweemaal 29 kW extra beschikken.

Condensator en torque vectoring

Waarom je maar zo kort extra aandrijving achter hebt is gauw verteld. De elektrische aandrijving wordt net als in de TS030-racer gevoed door supercondensatoren. Die kunnen wel veel, maar niet lang stroom leveren.
Voor het opladen van die condensatoren zorgt een 44 kW generator, tussen de benzinemotor en sequentiële racetransmissie. Tijdens remmen voedt de generator de condensatoren, bij acceleratie levert hij rechtstreeks stroom aan de elektromotoren. Op voorwaarde dat het vermogen van de benzinemotor niet volledig door de voorwielen verwerkt kan worden.
Logisch, bij voorwielslip wil je vierwielaandrijving. Maar er is ook een regeling dat in bochten de achterwielen verschillend worden aangedreven, om het stuurgedrag neutraal te houden. Torque vectoring dus.

WTTC, misschien?

Reken niet op spoedige verkoop van de Yaris Hybrid R. Toch lijkt lang niet onwaarschijnlijk dat dit nog een staartje krijgt. De 1.6 turbo is gebouwd volgens de FIA-regels, ‘voor gebruik in diverse takken van autosport’.

Noem ons achterdochtig, zou de sportafdeling van Toyota dit bouwen voor een studie? Of bereidt Toyota zich voor op meer autosportdeelname, in het kader van de strategie om het merk meer emotie en dynamiek te verschaffen?
Ze kunnen zich bij Honda voegen in het WTCC toerwagenkampioenschap, of in het WRC rallykampioenschap storten. En dat zou met de Yaris kunnen zijn: Yaris tegen Civic in het WTCC, of Yaris tegen VW Polo in het WRC.

Reageer op dit artikel