nieuws

Geen 5 Euro NCAP sterren voor kleine auto’s?

Techniek

Geen 5 Euro NCAP sterren voor kleine auto’s?

Zojuist heeft Euro NCAP weer vijf botstestresultaten vrijgegeven, over een maand volgt nog een set. Zo blijven ze redelijk bij met proeven op de nieuwste auto’s. Driemaal vijf sterren deze keer, en twee keer maar vier sterren. De kleine Opel Adam en Mitsubishi Space Star halen niet helemaal de top. Zijn ze daarvoor te klein, of mankeert er iets anders aan?

Een andere mogelijkheid is dat de verder opgeschroefde eisen die Euro NCAP vanaf dit jaar stelt toch hun effect niet missen. Kunt u nagaan wat er gebeurt als later nog een noodremassistent verlangd wordt.

Vergelijkbaarheid

De vraag is wel wat het publiek hiervan denkt. Geen vijf sterren meer voor elke auto, dat was de bedoeling. Snapt het publiek dat een vijfsterren auto nu meer moet presteren dan een vijfsterren auto van vorig jaar? En dat vier sterren nu ook best goed is?
Als het publiek de Euro NCAP sterren zo belangrijk vindt, weten ze dan ook dat steeds meer veiligheid verlangd wordt voor een maximale score? Wil het publiek net als Euro NCAP dat nieuwe auto’s elk jaar veiliger worden, en dus de minimum verwachtingen steeds omhoog kunnen?

Vooral: komt bij de automobilist door dat een x-sterren score in 2013 niet vergelijkbaar is met een gelijke score in 2012, en nog minder met dezelfde score in pakweg 2008?

Net niet goed genoeg

Vergelijkbaar is in elk geval wel de score van de laatste slachtoffers: Mazda 6, Lexus IS 300h, Opel Adam, Toyota Corolla en Mitsubishi Space Star. Voor ons niet belangrijk is de Toyota, want een Corolla sedan is hier al lang niet meer leverbaar. Hooguit kun je zeggen dat hij veel lijkt op een hier wel populaire Auris.
Maar wat ontbrak er nu aan de twee kleinste testkandidaten, en heeft dat te maken met hun bescheiden formaat? Zet je de puntenscores per onderdeel bijeen, dan blijkt er niet heel veel verschil met de vijfsterren auto’s. Waar de Mitsubishi het laat liggen, is bij de veiligheidssystemen (55% score), de Opel had wat beter moeten zijn in voetgangersbescherming (65%).

Geen probleem met formaat

Wat de Opel Adam mede nekt, is matige whiplash bescherming. Hij krijgt daardoor een net wat mindere score op bescherming van volwassen inzittenden. Mitsubishi had de Space Star nog een lampje voor gordelgebruik achterin moeten meegeven. Dat kwamen de kleinste proefkonijnen tekort om ook vijf sterren te halen.
Geen grote gebreken, geen zware aanmerkingen erbij van Euro NCAP. Misschien moest de waardering verfijnd worden met een cijfer achter de komma, tonende dat de Opel en Mitsubishi geen 5 maar wel 4,8 of 4,9 sterren halen? Niets wijst erop dat hun compacte maat veroorzaakt dat ze niet even veilig kunnen zijn als een grotere auto.

Reageer op dit artikel