nieuws

Tilburgse assemblage houdt Tesla betaalbaar

Techniek

We zijn een autofabriek rijker in Nederland. En wat voor één! Tesla, het ‘Apple’ van de auto-industrie, gaat zijn Model S voor Europa afbouwen in Tilburg. Wat houdt die eindassemblage in? Wie doet daarna het onderhoud? En, ook niet onbelangrijk: hoe doet zo’n vol-elektrische luxelimousine het in de praktijk?

Tilburgse assemblage houdt Tesla betaalbaar

Feestje in Tilburg: Tesla toont zijn splinternieuwe ‘Assembly Plant’ aan de pers en aan zes dolgelukkige eigenaren die vandaag hun Model S afgeleverd krijgen. Wethouder Erik de Ridder roemt de Tilburgse infrastructuur en is blij dat na Fuji en Coca Cola ook Tesla voor Tilburg koos. Tesla past helemaal bij de duurzame koers die de gemeente volgt. En de vijftig nieuwe banen die Tesla meebrengt, kan Tilburg goed gebruiken.

Welkom op het provinciehuis

Ook gedeputeerde Bert Pauli van de Provincie Noord Brabant is blij met de komst van Tesla. In onvervalst Brabants Engels verzekert hij salesdirector Bryan Batista dat wat er ook is, één telefoontje naar het provinciehuis volstaat.

Echo!

Genoeg gespeecht, we nemen een kijkje achter de schermen van wat eens het distributiecentrum van Sony was. Oei, dit 18.900 m2 grote gebouw is vooral erg… leeg. Hoofd van de productie Thomas Savoury legt uit wat er, op de vierkante meters die wél gebruikt worden, gebeurt: “De auto’s worden met vier tegelijk in een container aangeleverd. Hun hoogvoltagebatterijen, elektromotoren en aandrijfassen zitten in houten kratten in aparte containers. Hier doen we de ‘reassembly’ van die onderdelen.”

Afgebouwd in Fremont

Reassembly? Betekent dat, dat die onderdelen al op hun plaats hebben gezeten en toen gedemonteerd zijn? “Jazeker, de Model S wordt compleet geassembleerd in onze fabriek in Fremont California. Dat geldt voor de auto’s die in de VS blijven net zo goed als voor de modellen die geschikt zijn voor de driefase wisselstroom die we in Europa kennen. Dat moet ook wel, want voor het uitvoeren van de eindcontrole in Fremont moet de auto volledig zijn afgebouwd.”

Waarom?

Hm, dat lijkt onlogisch en milieu-onvriendelijk bovendien. Waarom zou je afgebouwde auto’s deels uit elkaar halen, zodat je een extra container nodig hebt om de losse onderdelen over de oceaan te transporteren, en vijftig Tilburgers om ze weer te monteren? Het antwoord is eenvoudig en steeds terugkerend als het om elektrisch rijden gaat: belastingvoordeel. Op deze manier sluipt Tesla door de mazen van de Europese importheffingsregels.

7000 batterijtjes

Als de aandrijflijn weer gemonteerd is, wordt de auto uitgelijnd en kan hij naar de eindcontrole. Is alles in orde, dan wordt de batterij volledig volgeladen. Die 85 kWh batterij bestaat uit 7000 ronde Li-ion cellen. Ieder maar 65 mm hoog en 18 mm in doorsnede. Vergelijkbaar met een 30% vergrote AA-batterij. Die geringe hoogte houdt het volledige pakket plat, zodat het onder de vloer van de Model S past. Daar houdt de 800 kg zware batterij het zwaartepunt van de auto laag.

Meer capaciteit, dezelfde afmetingen

Tesla-baas Elon Musk liet eerder zien dat op die manier snelle uitwisseling van een lege voor een verse batterij mogelijk is. Overigens is er ook een 60 kWh-uitvoering van de batterij. Die heeft dezelfde afmetingen als de 85 kWh, maar bevat minder cellen. De 40 kWh-uitvoering, die in de VS op de bestellijst heeft gestaan, werd bijna niet aangevinkt en is niet leverbaar. Niet zo vreemd, een grotere batterij geeft niet alleen meer actieradius, in ‘nog te rijden kilometers’ gezien, laadt hij bovendien sneller op.

Onderhoud in het Service Center

Het voorste gedeelte van de enorme Tesla-bedrijfshal is ingericht als onderhoudswerkplaats. Goed, olie verversen hoeft niet bij een Tesla, maar remblokken, remvloeistof, koelvloeistof, ruitenwissers en andere delen vragen ook op een Tesla om onderhoud of vervanging. Dat gebeurt hier in het ‘Tesla Service Center’. Tesla-dealers zijn er niet en komen er ook niet. Tesla houdt alles in eigen hand, zowel de Stores als de Service Centers. Wel komen er meer van deze onderhoudswerkplaatsen. Amsterdam, Rotterdam en Apeldoorn krijgen er ieder snel één, belooft Tesla.

Altijd online

Eenmaal afgeleverd aan de klant is een Tesla continu online. Het Service Center weet daardoor wanneer een Tesla aan onderhoud toe is. En als er zich een storing voordoet, weet het Service center dat ook. Diagnose op afstand is dus geen probleem. “Maar de locatie of de snelheid van een Tesla lezen wij niet uit”, verzekert Thomas Savoury.

Topklasse limousine

We mogen een rondje proefrijden in een Model S. Sales director Bryan Batista zelf treedt op als co-driver. Meteen al bij het instappen valt op: dit is een topklasse limousine. Veel ruimte, goede stoelen, perfecte afwerking en mooie materialen. Ook opvallend: geen transmissietunnel. Die is niet nodig met de elektromotor achter de achteras en achterwielaandrijving. De ruimte middenvoor heeft Tesla opgevuld met een enorm 17” beeldscherm. Daarmee bedien je zo ongeveer alles in de auto en ondertussen bekijk je er de nieuwste berichten op www.amt.nl op.

Vaste overbrenging

Voet op de rem, de Tesla in ‘Drive’ en daar gaan we. Vrijwel geruisloos rijden we weg. Schakelen is niet nodig. Toch heeft de Tesla geen automaat. Sterker, de Tesla heeft helemaal geen versnellingsbak. Alleen één vaste overbrenging die op iedere 9,73 motoromwentelingen de 19” achterwielen één rondje laat draaien. Die ene overbrenging doet dienst van 0 km/u bij 0 t/min tot ruim 200 km/u bij 15.400 t/min.

Dat rijdt uitstekend!

De acceleratie is echt adembenemend. Wat wil je ook, tussen 0 en 5.000 t/min heeft de motor 600 Nm aan koppel paraat staan. En de vaste overbrenging vermenigvuldigt dat op weg naar de wielen nog eens met een factortje tien. Daar krijg je zelfs een 2108 kg zware Tesla snel mee van zijn plaats. Remmen voor de bocht hoeft niet of nauwelijks: de motor zorgt voor een regeneratieve remkracht van 60 kW.

Superchargen in Europa

“Als je afdaalt in de bergen krijg je er op deze manier ineens tientallen kilometers actieradius bij”, zegt Bryan Batista. Om ervoor te zorgen dat je ook daadwerkelijk in de bergen kunt komen, bouwt Tesla in de VS aan een netwerk van snellaadstations, die een Tesla batterij in een half uur al weer voor 50% kunnen opladen. “Zo’n Supercharging-netwerk komt er ook in Europa”, verzekert Batista.

Eerste praktische elektrische auto

Maar ook zonder tussentijds snelladen komt een Model S al 500 km ver op een volle batterij. Tenminste, volgens de NEDC-cyclus. In de praktijk blijft daar met enige beheersing zo’n 300 km van over. Daarmee is de Model S de eerste praktische, in serie gebouwde elektrische auto met een serieuze actieradius. Hoe Tesla dat klaarspeelt? “We hebben de beste batterij- en aandrijftechnologie”, zegt de sales manager. En omdat al die gewichtige technologie ook nog eens laag geplaatst is, merk je niet dat je met zo’n zware auto op pad bent.

Hoogstandje

Terug bij de assemblagefabriek annex het Service Center, maken de zes nieuwe Tesla-eigenaren de eerste meters met hun nieuwe trots. Ze hebben een paar jaar moeten wachten, maar nu rijden ze over een rode loper de poort uit. Ze hebben groot gelijk. Ze rijden een dijk van een auto, tegen een, dankzij de KIA, de MIA, de Vamil én de Tilburgse assemblage, bescheiden prijs. Tesla levert niet alleen een technisch, maar ook een fiscaal hoogstandje. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan!

Reageer op dit artikel