nieuws

Nieuwe driecilinder debuteert in Opel Adam

Techniek

De vaart komt er aardig in bij Opel, al staan er binnenkort geen compleet nieuwe modellen op stapel. Maar wel waardeert het merk de technische inhoud van de bekende modellen daadkrachtig op. Terwijl nog maar net nieuwe 1.6 viercilinders eraan komen lanceert Opel ook al een nieuwe driecilinder familie.

Nieuwe driecilinder debuteert in Opel Adam

Verwoed doet Opel zijn best de modieuze stadsauto Adam als ‘hebbeding’ populair te maken, de ware stormloop op dat model blijft echter nog uit. Daarna kwam nog de aantrekkelijke Cascada cabriolet, maar dat wordt geen massaproduct.
Nu wordt de Insignia opgewaardeerd, met voornamelijk het volledig moderne spraakgestuurde infotainmentsysteem uit de Cadillac-modellen. In aantocht zijn volledig nieuwe 1.6 turbo benzine- en dieselmotoren voor Astra en Zafira. Onze abonnees lazen er alles over in het meinummer van AMT vakblad.

Superbeschaafde driecilinder

In dat artikel stond al de aankondiging dat volgend jaar ook een totaal nieuwe driecilinder generatie zou debuteren, met inhouden van 1.0 tot 1.5 liter. Op de komende autoshow van Frankfurt begint dat, met een 1.0 die komend jaar in de Adam beschikbaar komt. Maar daar blijft het zeker niet bij.
Nadrukkelijk wordt de 85 kW sterke nieuweling vergeleken met de bestaande vrij aanzuigende 1.6, basismotor voor de Astra en Zafira. De 1.0 SIDI driecilinder zou meer trekkracht, 20% lager verbruik én een mooiere loop bieden. Blijft alleen nog de vraag hoe snel er een nieuwe Corsa om dit aggregaat heen komt, en of dan ook een variant zonder turbo verschijnt.

Alle moderne kenmerken aanwezig

De aanduiding SIDI wijst op directe injectie, zoals ook bij de nieuwe 1.6 turbo viercilinder. De driepitter is geen ‘afgezaagde’ versie daarvan. Neem alleen al dat de 1.6 op benzine een gietijzeren motorblok heeft, bij de driecilinder is dat aluminium, net als bij de nieuwe 1.6 diesel.
Voor de rest zit alles erin wat je van een hedendaagse motor kan verwachten. Vier kleppen per cilinder, twee verstelbare nokkenassen met kettingaandrijving, variabele oliepomp, uitschakelbare waterpomp, en een balansas in het carter. Ook de laatste stand van zaken: uitlaatspruitstuk in de cilinderkop gegoten, zodat het uitlaagas met maximale energie in de watergekoelde turbo komt.
Het resultaat is 85 kW bij 4700 t/min, en 166 Nm koppel van 1800 tot 4700 t/min. Dat belooft enorme souplesse, maar daarnaast heeft Opel naar eigen zeggen al het mogelijke gedaan om geluid en trilling te onderdrukken. Vandaar dat de driecilinder mooier zou lopen dan menige 1.6 viercilinder, en afgaand op onze ervaring met de nieuwe 1.6 motoren kon dat best echt waar zijn.

Nieuwe zesbak erbij

De nieuwe motor gaat samen met een ook nieuwe zesversnellingsbak, die 30% lichter is dan de huidige zesbak. Met keus uit twaalf versnellingsverhoudingen en zeven eindaandrijvingen gaat de nieuwe zesbak dienst doen in alle modelen die tot 220 Nm koppel in huis hebben.
Hoewel de driecilinder geen directe afgeleide is van de nieuwste 1.6 viercilinders lopen al deze motoren wel in dezelfde fabriek van de band, in Hongarije.

Reageer op dit artikel