nieuws

Mercedes-Benz gaat over op 9G-Tronic automaat

Techniek

Te beginnen met de E 350 BlueTec diesel gaat Mercedes-Benz over van zijn eigen 7G-Tronic automaat naar een nieuwe 9G-Tronic. Die negentraps automaat zal geleidelijk de zeventraps voorganger vervangen in alle modellen. Dat alles zonder meerprijs, in ons land zelfs met een klein prijsvoordeeltje in aanschaf. Wat zijn de bijzonderheden?

Mercedes-Benz gaat over op 9G-Tronic automaat

Tien jaar geleden toonde Mercedes-Benz ons de productie van de toen net nieuwe 7G-Tronic, en liet ons ermee rijden. Twee versnellingen meer dan de voorgaande automaat van eigen ontwerp, en een unicum, want ZF voorzag vele anderen net van zijn zestraps automaten.
De ontwikkelingschef bezwoer ons dat zeven trappen echt het ideaal was. Van acht of negen zou het niet beter worden, wat betreft comfort of rijgedrag.

Een wereldprimeur?

Nu lijkt het toch wel een soort haasje-over met ZF. Komt die met zes trappen, doet Mercedes er zeven. Waar ZF alweer een tijdje geleden overheen ging met acht. En nu is Mercedes weer aan zet, met negen.
En spreken van een wereldprimeur, hoewel ZF eerder dit jaar al een negentraps automaat onthulde. Maar die is voor dwarse inbouw, bij de Range Rover Evoque en de Jeep Cherokee, terwijl de 9G-Tronic komt in Mercedessen met motoren in lengterichting.
Beide transmissiebouwers spreken van vier planetaire tandwielsets en zes schakelelementen. Meer over ZF producten en hun 9HP automaat, in het komende AMT nummer.

Downspeeding

We hadden bij zeven- en achttraps automaten al de indruk nauwelijks meer te voelen wanneer er geschakeld wordt. Dat geldt bij negen trappen nog meer, maar waar het om gaat is natuurlijk dat de aandrijflijn steeds in hogere versnellingen en dus wat langzamer kan draaien. Downspeeding, in modieuze termen.
Dat is nog wat stiller en zuiniger, waardoor een E 350 BlueTec V6 diesel minder CO2 uitstoot. En dat betekent minder BPM, daardoor wordt dit type bij ons ruim € 1200 goedkoper. In Duitsland blijft de prijs gelijk aan de 7G-Tronic versie, daar is geen CO2 gebaseerde BPM.

Technisch bekeken

De 9G-Tronic kan tot 1000 Nm koppel aan, dus ongeveer elke personenautomotor die Mercedes in productie heeft. Hij is niet langer dan een 7G-Tronic, die twee gewone planetaire tandwielsets heeft en een gecombineerde Ravigneaux set.
Ook is de 9G-Tronic niet zwaarder, terwijl zijn voorganger al een magnesium huis had (aluminium voor de koppelomvormer) om het gewicht van de oude vijftraps automaat te kunnen evenaren.
Iets nieuws is dat er twee oliepompen inzitten. Een eerste elektrische pomp maakt een start-/stopsysteem mogelijk. Met de elektropomp wordt de kettingaangedreven hoofdpomp gevoed. Die krijgt daarmee variabele werking, afhankelijk van temperatuur en belasting in de automaat, zodat de dunne brandstofsparende ATF levenslang meekan in deze transmissie.

Mercedes-Benz steunt Aston Martin

Een tweede nieuwtje van Mercedes is dat ze, in ruil voor maximaal 5% van de aandelen, gaan samenwerken met de Britse sportwagenspecialist Aston Martin.
Die zal motoren van Mercedes-AMG krijgen, en elektronische componenten van Mercedes-Benz. Een enorme besparing op ontwikkelkosten dus voor Aston Martin. Uiteraard worden de componenten uit Duitsland wel aangepast aan de eisen van de Britten.
Naarmate de technische samenwerking tot tevredenheid verloopt krijgt Mercedes-moeder Daimler meer aandelen cadeau, tot aan 5%. Overigens worden bij AMG, net als bij Aston Martin, motoren met de hand samengesteld en gesigneerd door de bouwer, weten we.

Reageer op dit artikel