nieuws

Welke auto’s lusten nieuwe E10 benzine?

Techniek

Met hele kleine beetjes promoot de EU overstap naar biobrandstof. Vanaf 1 januari geldt weer zo’n stapje, er moet in de hele EU aan de pomp een benzinesoort bij komen. Het staat weer garant voor verwarring. Kan mijn auto wel of niet overweg met E10 benzine? De Europese constructeursvereniging ACEA helpt met een lijst, die AMT graag doorgeeft.

Welke auto’s lusten nieuwe E10 benzine?

Helemaal nieuw is het probleem niet, omdat Frankrijk al dit jaar op eigen houtje E10 introduceerde. Vraag voor vakantiegangers was dus: kan ik dat veilig tanken? Vanaf komend jaar tot minstens in 2013 geldt die vraag in de hele Europese Unie.

Ethanol en biodiesel

Nu al bevatten benzine en diesel in alle pompen een aandeel biobrandstof uit hernieuwbare bronnen. De standaard is op dit moment E5 en B5, vijf procent bijgemengde biocomponent in benzine en diesel. Het gaat bij benzine om ethanol, bij diesel om plantaardige olie.
De bedoeling van de EU was om voor benzine en diesel in 2011 naar 10% bijmenging te gaan. Al vroeg kwam daar discussie over wat betreft diesel. Ervaring met pure biodiesel had geleerd dat hiervan vaak motorproblemen komen.
Tien procent bijmenging zou ook niet risicoloos zijn. Daarom komt vanaf 2011 geen B10 maar B7 uit de pomp. Daarin zal geen enkele diesel zich verslikken.

Risico’s met alcohol

Pas op het laatste moment ontstond zorg over benzine, omdat de overstap van E5 naar E10 evenmin volledig risicoloos blijkt. Alcoholen zoals ethanol zijn agressiever dan benzine, veroorzaken eerder corrosie. Ze hebben verder geen smerende werking.
Daarom zijn aanpassingen in leidingen en afdichtingen, soms ook aan klepzetels nodig bij ‘bifuel-auto’s’ die op E85 kunnen lopen. Bij E10 ga je al wat merken van die risico’s. Oudere motortypen die niet berekend werden op E5 kunnen een beetje ethanol in de benzine wel aan, maar niet altijd E10.
Daarom stelt de EU verplicht dat E5 nog minimaal twee jaar algemeen verkrijgbaar zal blijven, naast E10. “Helaas”, zegt ACEA, “is er geen EU-regel hoe pompen gemerkt moeten worden, zodat de consument in elk land dezelfde aanduiding ziet voor E5 en E10”.

Lijst vol uitzonderingen

Samen met hun collega’s van de Japanse constructeursclub JAMA inventariseerde ACEA welke auto’s veilig op E10 draaien, en welke niet. Zo dekt de lijst een groot deel van de automarkt, maar voor Amerikaanse of Koreaanse auto’s zal de importeur geraadpleegd moeten worden.
Grosso modo zien we dat auto’s vanaf modeljaar 2000 op wat uitzonderingen na geen schade ondervinden van E10. Bij heel wat merken kunnen zelfs veel eerdere bouwjaren daarmee al overweg. Maar ook zijn er bij heel wat merken bepaalde modellen en motoren uit recenter jaren die geen E10 verdragen.

Wees voorbereid op vragen

Het is niet zo dat zulke motoren op E10 niet lopen. Eventuele schade zal geleidelijk optreden. Lekkende afdichtingen, snellere slijtage bij de kleppen, dat soort dingen.
Verwarring aan de pomp vanaf volgend jaar is gegarandeerd, als plots E10 naast gewone Euro 95 E5 komt. Vragen bij de garage ‘wat moet/mag ik tanken’ komen ook gegarandeerd. Dus zet AMT de ACEA/JAMA-lijst online, als broodnodig naslagwerk.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel