nieuws

VACO: “Bandenlabel gaat aan consument voorbij”

Techniek

De Vereniging van Autobandenherstellers en Cover Ondernemingen, tegenwoordig beter bekend als VACO, bestond op 2 juli 75 jaar. Sinds het ontstaan is er veel veranderd in de branche. Ter ere van het jubileum verscheen het boek ‘VACO 75 jaar verenigd beter’ met alle hoogtepunten. De bandenbranche staat nu voor een nieuwe uitdaging: het bandenlabel.

VACO: “Bandenlabel gaat aan consument voorbij”

“Banden waren begin vorige eeuw het meest kostbare onderdeel van een auto. De levensduur van een set banden bedroeg toen slechts 8000 km”. En: “In de jaren 20 zijn massieve rubberbanden of Cushion-banden, waarin holle ruimtes in het rubber zijn aangebracht, nog altijd populairder dan luchtbanden”. Zomaar twee citaten uit het jubileumboek dat AMT’s redacteur John Mulder schreef voor de VACO, die bewijzen dat er veel is veranderd in 75 jaar. In het 120 pagina’s tellende boek beschrijft Mulder de geschiedenis van de bandenindustrie en de VACO.

Bandenindustrie blijft ontwikkelen

Tijdens het jubileumfeest bij het Kenniscentrum in Leiden presenteerde Professor Leo Witvliet van de Nyenrode Business Universiteit de tussentijdse resultaten van een onderzoek naar de stand van zaken in de banden- en wielenbranche. Witvliet: “Er zijn een aantal trends, zoals globalisering en lokalisering die invloed hebben op de branche. De opkomst van het internet zorgt voor online verkoopmogelijkheden. Dat biedt kansen”.

3 promille kent bandenlabel inhoudelijk

Een andere ontwikkeling is de introductie van het bandenlabel. Adriaan Heino, verkeerspsycholoog bij Achmea, deed er onderzoek naar. De belangrijkste conclusie: het label is aan de automobilist voorbijgegaan. Slechts 10% van de consumenten heeft wel eens van het bandenlabel gehoord. Uiteindelijk blijken slechts 3 van de 1000 consumenten exact te kunnen benoemen wat het bandenlabel inhoudt.

Geen winterbandenverplichting

Er valt dus nog terrein te winnen. “We moeten de consument bewust maken van het belang van de keuze voor de juiste band. Dat geldt ook voor winterbanden. We willen geen winterbandenverplichting, de consument moet zelf kunnen kiezen. Maar de consument moet wel op de hoogte zijn van de voordelen”, zegt Sybrand van Hulst, voorzitter van de VACO.

Bandenbewustzijn verhogen

Michèle Blom, directeur Wegen- en Verkeersveiligheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, die namens minister Schultz van Haegen aanwezig is, vindt het te vroeg om conclusies te trekken. Er moet immers nog een evaluatie van het bandenlabel  plaatsvinden. Maar het ministerie staat ervoor open om samen met de VACO te kijken naar manieren om het bandenbewustzijn bij consumenten te verhogen. Daar kan het auto- en bandenbedrijf overigens zelf al mee beginnen.

Reageer op dit artikel