nieuws

Opnieuw plug-in hybride BMW Active Tourer

Techniek

Opnieuw plug-in hybride BMW Active Tourer

Het merk dat ‘motoren’ in zijn naam heeft staan, rekent daaronder steeds nadrukkelijker ook elektromotoren. Na de BMW i3 komt volgend jaar de i8, maar ook een nieuwe 1 Serie. Daar past de nieuwe i8 aandrijving ook in, laat BMW nog eens zien met de Concept Active Tourer Outdoor. Of rekenen we nu iets te snel?

In hoog tempo splitst en verbreedt BMW zijn modelgamma: Gran Coupés, Gran Turismo’s, een 4 Serie coupé en X4, en dan nog een nieuwe i-serie in de startblokken.

Meer over dat laatste in de volgende AMT, met de eerste rij-indruk van de i3. Eerst puur elektrisch, verklappen we vast, met weinig informatie over de variant met range extender benzinemotor. Maar hoewel BMW dus het elektrisch rijden wil promoten, lijken plug-in hybrides toch ook belangrijk te worden.

Driecilinder plus elektro

Vorig najaar bracht BMW de Concept Active Tourer op de Parijse autoshow, waarna de aandacht daarvan werd afgeleid door een constante stroom andere nieuwtjes. Op een vakbeurs in Friedrichshafen dook onlangs een nieuwe variant op deze studie op, met de toevoeging Outdoor.
Technisch is die gelijk aan het Parijse studiemodel, tenminste in grote lijnen. De aandrijving stamt uit de aangekondigde i8 sportwagen. Dat wil zeggen een 1.5 driecilinder turbomotor, gekoppeld aan een elektromotor. Met daarbij Li-ion batterijen en een oplaadmogelijkheid daarvoor.
De aandrijflijn levert gezamenlijk maximaal 140 kW. Op de accu’s kan 20 tot 30 km elektrisch worden afgelegd. Maar let op: in de i8 lag de verbrandingsmotor achterin, in de Active Tourer is het kennelijk andersom. En die heeft een benzinemotor, de i8 verscheen eerst met een 1.5 diesel, maar krijgt in productie toch een benzineversie.

Vooruitblik op 1 Serie

Bij het verschijnen van de Active Tourer in Parijs was het verhaal al dat dit model vooruit keek naar een productietype. In formaat sluit deze studie aardig nauwkeurig aan op de huidige 1 Serie, hij is echter ietsje compacter.
Dat klopt wel, want de volgende 1 Serie krijgt dwarsgeplaatste motoren en voorwielaandrijving, net als de Mini. Dus kan hij wat korter worden dan nu, met de motor in de lengte en aandrijving achter. De styling van de Active Tourer, in de nieuwe Outdoor versie nauwelijks veranderd, zal wel op de volgende 1 Serie wijzen.

Meer plug-in hybrides?

Alles over de modulaire 1.5 driecilinder publiceerden we eerder in AMT. Deze motor komt in de nieuwe 1 Serie te liggen. Maar als proef reden we ook een 1.5 hybride met elektromotor voorin, aan de benzinemotor gebouwd. Komt dat in de i8, en ook in een Active Tourer om grotere productie te kunnen draaien?
Er is sprake van remenergieterugwinning op beide assen. Dan moeten ze ook beide een motor hebben, zou je zeggen, zoals in de i8. Anderzijds liggen de batterijen bij de Active Tourer onder de laadvloer, wat weinig ruimte lijkt te laten voor een elektromotor in de achteras.
Niettemin lijkt duidelijk dat BMW met deze plug-in hybride aandrijflijn serieuze productieplannen heeft. Overigens zou het verbruik beneden 2,5 l/100 km liggen, met 60 g/km CO2 uitstoot. Dus in Nederlands fiscaal opzicht geen elektro-auto, tenzij BMW er nog ruim 10 gram af krijgt.

Reageer op dit artikel