nieuws

Nieuwe functies met Audi led-matrix koplampen

Techniek

Wanneer in het najaar een vernieuwde Audi A8 verschijnt, kan deze worden uitgerust met led-matrix koplampen. Het principe is overgenomen van de succesrijke R18 e-tron langeafstandsracer. Met deze stap in led-koplicht komen nieuwe adaptieve lichtfuncties beschikbaar.

Nieuwe functies met Audi led-matrix koplampen

Recent hoorden we bij een Audi Future Lab-presentatie al dat deze primeur eraan kwam, alles over deze workshop leest u in het komende nummer van AMT Vakblad.
Maar ook veel eerder al, toen de allereerste ledkoplampen verschenen, werd vooruitgekeken naar deze ontwikkeling als uiteindelijk doel. Niet alleen beter, witter licht met laag stroomverbruik en lange levensduur, maar ook nieuwe lichtfuncties.

2 x 25 leds

Het koplicht van de nieuwe A8 wordt opgebouwd uit vijf eenheden met elk vijf leds per koplamp. Met lenzen en reflectors wordt het ledlicht gericht. Nieuwe lichtfuncties ontstaan doordat afzonderlijke leds gedimd of gedoofd kunnen worden.
Hiermee worden adaptieve lichtfuncties gerealiseerd, zonder dat de koplamp beweegbaar bevestigd moet zijn zoals nu bij AFL projectiekoplampen.
De bedoeling is om de verlichting op ‘automatisch’ te zetten, waarbij standaard grootlicht aangaat dat automatisch waar nodig gedimd wordt.

Koppeling aan camera en navigatie

Het matrix-systeem werkt vanaf 30 km/h op de snelweg of 60 km/h in de stad. Hoe de auto weet waar hij is? Doordat het systeem is gekoppeld aan de navigatie. Verder is er een camera bij nodig, die voor- en tegenliggers waarneemt om dan het licht te kunnen dimmen.
Door segmenten van het licht te verzwakken wordt ander verkeer niet verblind, maar blijft ernaast vol licht staan. Koppeling aan de navigatie maakt ook mogelijk dat bochtverlichting al in de juiste richting aangaat iets voordat een bocht wordt ingestuurd.

Signaallicht

Nog mooier kan het als een nachtzichtsysteem wordt bijbesteld, dat met infraroodcamera ook voetgangers herkent. Als die te dichtbij komen flitst een ledsegment in de juiste richting driemaal op om de voetganger helder uit te lichten, en de bestuurder te waarschuwen.

Een stuk minder nuttig lijken ons de dynamische richtingaanwijzers met leds. Hierbij gaan in een ledstrook de lichtjes om beurten aan, in de richting waarin afgeslagen wordt.

Leuk kermiseffect, maar als de rechter richtingaanwijzer brandt mag je toch zo al aannemen dat de auto naar rechts afslaat. Alleen op grote afstand en bij matig zicht zal het helpen, wanneer niet de hele auto goed zichtbaar is en daardoor ook niet welk van de twee richtingaanwijzers aan staat.

Reageer op dit artikel