nieuws

Geen vijf sterren bij EuroNCAP voor Nissan en Dacia

Techniek

Geen vijf sterren bij EuroNCAP voor Nissan en Dacia

EuroNCAP heeft de veiligheid van vier auto’s getest. Deze ronde moesten de Nissan Evalia, Dacia Sandero, Renault Captur en Chevrolet Trax er aan geloven. De Chevrolet en de Renault scoorden vijf sterren. De Evalia scoorde er drie en de Sandero vier. Wat kan er beter?

De eisen die EuroNCAP hanteert worden steeds strenger. Vanaf 2014 moeten fabrikanten bijvoorbeeld scoren met AEB, Autonomous Braking System. Dat is nu nog niet aan de orde, maar toch slagen niet alle fabrikanten er op dit moment in om het maximale aantal sterren te halen.

Puntlas laat los

Bij de Nissan Evalia, de mpv-versie van de NV-200 besteller, bleken de puntlassen van de vloer en dorpel los te laten. Dat brengt de onderbenen van de inzittenden in gevaar. Ook bleek de borstkas van de bestuurder bij een zijdelingse impact veel op te moeten vangen. Verder bieden de stoelen en hoofsteunen te weinig steun bij een kop-staartbotsing, en dat verhoogt de kans op een whiplash.

Visuele controle niet voldoende

Kinderen en zuigelingen kunnen veilig plaatsnemen in de Evalia, al is de informatie over het uitschakelen van de airbag en het plaatsen van een kinderzitje niet erg duidelijk. Geen punten hiervoor dus. Ook een waarschuwingssysteem voor het overschrijden van de vooraf ingestelde maximum snelheid ontbreekt. Het systeem waarschuwt alleen visueel in het dashboard, en dat is volgens EuroNCAP niet voldoende.

Citan ook drie sterren

Twee maanden geleden maakte EuroNCAP  de score van de Mercedes-Benz Citan bekend. Die scoorde ook maar drie sterren. Bij een frontale aanrijding vormt het dashboard een gevaar voor de knieën en bovenbenen van de inzittenden, zo bleek. Ook de borst krijgt het dan zwaar te voorduren. De zijairbag ontvouwde zich tijdens de test niet zoals het zou moeten, waardoor de auto strafpunten kreeg. En bij een zijwaartse aanrijding ontstaat er, zo bleek uit de test, een opening tussen de schuifdeur en de B-stijl. Dat kan weer gevaar opleveren voor ledematen. Ook op voetgangersveiligheid scoort de Citan niet zoals zou moeten.

Sandero scoort iets beter

De Dacia Sandero scoorde iets beter in de test. Hij mist één ster omdat de bestuurder bij een zijwaartse aanrijding een grote kans heeft op borstletsel, ook bieden de stoelen voorin niet voldoende steun bij een kop-staartbotsing. En net als bij de Evalia bleek de informatie bij het plaatsen van een kinderstoel en het uitschakelen van de passagiersairbag onvoldoende. De Sandero beschikt niet over een snelheidsbegrenzer, maar doordat de auto over het algemeen beter scoort op de veiligheid voor de inzittenden, krijgt hij wel vier sterren.

Vijf sterren voor Chevrolet

De Chevrolet Trax en de Renault Captur scoorden beide vijf sterren. Is er nog ruimte voor verbetering? Jazeker, de Trax is vergelijkbaar met de Opel Mokka en die onderging al eerder de EuroNCAP-test. De Trax is volgens de laatste EuroNCAP-eisen getest. Daarbij bleek dat het onderste gedeelte van de motorkap een gevaar vormt voor voetgangers in geval van een aanrijding.

Kans op whiplash, maar wel vijf sterren

En de Renault Captur? Die scoort geen 100% bij een kop-staartbotsing, al is de bescherming van de nek beter dan bij de Evalia en de Sandero. In een crashtest maakte het hoofd van een dummy van een driejarig kind contact met de C-stijl. Daarmee valt de Captur negatief op, maar in totaal heeft de auto voldoende pluspunten voor een maximale score van vijf sterren.

Reageer op dit artikel