nieuws

Engine of the Year weer voor Ford

Techniek

Veel verrassends was er niet te beleven op de jaarlijkse Engine Expo in Stuttgart, meldt onze correspondent. Ook niet bij de Engine of the Year verkiezing, waarvan daar de uitslag werd gepresenteerd. Er was wel een nieuwe categorie: de beste nieuwe ontwikkeling. Daarbij werd Bosch bekroond voor de hydraulische hybride.

Engine of the Year weer voor Ford

Als algemeen ‘beste motor van het jaar’, over alle categorieën genomen, kwam wederom Ford als beste uit de bus met zijn 1.0 driecilinder. Natuurlijk ook winnaar in de klasse tot 1 liter motorinhoud.
Als beste nieuwe motor koos de jury voor de Volkswagen 1.4 TSI met cilinderafschakeling, uit de laatste Golf-generatie. Met net iets meer punten dan de Ferrari 6.3 V12 uit de LaFerrari.

Niet PSA, maar Bosch bekroond

Het zal zeker een troost zijn voor Ferrari dat hun 6.3 V12 wel twee andere categorieën won: de beste ‘performance engine’ en de beste motor met meer dan 4 liter inhoud. Helemaal nieuw is de motor niet, hij stond namelijk al in de Ferrari FF. Maar nu is er een variant met elektrische ondersteuning in de LaFerrari, en daarom scoorde hij toch in de ‘nieuwe motor’ klasse.
Opmerkelijk is dat de hybride ontwikkeling bij Peugeot/Citroën niet op het conto van het concern werd geschreven. De jury erkende het als werk van Bosch, die als partner voornamelijk de hydropneumatische hybride aanbouw ontwikkelde waarmee kleinere Peugeots en Citroëns uitgerust gaan worden.

Groen met aardgas

Verder waren de klassenwinnaars oude bekenden. Nog een aardige is dat als ‘groenste motor’ de Fiat TwinAir tweecilinder op CNG is gekozen, vóór de range extender aandrijving in de Opel Ampera en Chevrolet Volt. De jury heeft er kennelijk niet heel veel vertrouwen in dat Opel/Chevrolet rijders vaak aan het stopcontact gaan.
Volkswagen heerst als vanouds in de categorie 1.0-1.4 liter met zijn dubbelcompressor 1.4 TSI. De Volkswagen groep scoort verder met de vijfcilinder turbomotor van Audi in de klasse 2.0 tot 2.5 liter.
Daartussen nog twee BMW-producties, nadat het merk jaren vele klassen overheerste. Hiervan is nu de 1.6 turbo die met PSA gedeeld wordt over, in de 1.4 tot 1.8 klasse, en de twinturbo 2.0 uit vele eigen modellen in de klasse 1.8 tot 2.0. Tot slot hebben we dan opnieuw de McLaren 3.8 V8 uit hun MP4-12C in de klasse 3.0 tot 4.0 liter.

Reageer op dit artikel