nieuws

Automotive Congress: hoe staat het met duurzame mobiliteit?

Techniek

Op de Technische Universiteit Eindhoven vond op 11 juni het negende Automotive Congress plaats. Ruim 400 automotive professionals namen deel aan het evenement. Eén ding hebben ze gemeen: allemaal zoeken ze naar schonere, betere en veiligere mobiliteit. Welke ontwikkelingen mogen we verwachten?

Automotive Congress: hoe staat het met duurzame mobiliteit?

“De crisis drukt de stemming in de autobranche. Maar de crisis biedt ook mogelijkheden. De auto is een computer op wielen en nog even en auto’s gaan onderling communiceren. De auto wordt slimmer dan de bestuurder en voor jongeren is autobezit niet meer vanzelfsprekend”, zegt Carlo van de Weijer, directeur strategic area Smart Mobility TU/e tijdens de opening.

Kosten verlagen

Pim van der Jagt, managing director research and engineering bij Ford, vertelt over Ford’s ontwikkelingen: “Ford levert motoren voor verschillende brandstoffen. Eind dit jaar komen de eerste hybridemodellen op de markt. Ook zijn we bezig met het ontwikkelen van auto’s met een fuel cell. De grootste uitdagingen zijn de betrouwbaarheid en het verlagen van de kosten van zo’n brandstofcel”.

Verbrandingsmotor blijft belangrijk

Heel mooi allemaal, maar: “De verbrandingsmotor speelt voorlopig een grote rol. Brandstofmotoren worden nog op grote schaal geproduceerd. Hun rendement is laag. Daarom doen fabrikanten er nu alles aan om het voertuiggewicht te beperken. Minder gewicht betekent kleinere motoren met minder verbruik”, zegt Van der Jagt.

Verder optimaliseren

Frank Willems van TNO vertelt in de eerste ‘Future Powertrain’-sessie over het optimaliseren van bestaande motoren: “Truckmotoren zijn nauwelijks zuiniger geworden, wel schoner. Wij focussen ons op de gehele motor en niet op een subsysteem. Binnen twintig weken hebben we een model ontwikkeld waarbij de EGR en de variabele turbogeometrie realtime in te stellen zijn. Zo kunnen we op zoek gaan naar ideale waarden. Het is dan geen probleem dat de NOx-uitstoot uit de motor stijgt, de SCR-kat kan die uitstoot weer beperken. Dat kost wel extra AdBlue, maar levert onder de streep een kostenbesparing op”.

Variabele compressieverhouding

Ook Gomecsys werkt aan brandstofbesparing. Eigenaar Bert de Gooijer vertelt over zijn VCR-systeem: “De technologie voor een motor met Variable Compression Ratio bestaat al vijftien jaar.” Maar in serieproductieauto’s kom je het niet tegen. Dat wil Gomecsys veranderen. Inmiddels werkt het bedrijf aan zijn vierde generatie VCR. Het systeem is volledig in de krukas geïntegreerd en daardoor relatief makkelijk te plaatsen. Samen met een autofabrikant werkt Gomecsys nu aan de implementatie: “Het systeem kost € 150,- en levert tot 10% brandstofbesparing op.”

Verder ontwikkelen aan elektrische Lupo

Over naar de ‘Electric Vehicle Technology’-presentaties. Igo Besselink is assistent professor aan de TU/e. Hij heeft meegewerkt aan de bouw van een elektrische Lupo. Het voertuig werd in 2009 voor de AutoRAI gebouwd. De auto heeft lithium-fosfaat batterijen aan boord, waarmee de auto een actieradius van 150 km heeft. Besselink is nu bezig met het doorontwikkelen van het voertuig. Hij wil inwheel motoren gaan plaatsen. Samen met TNO doet hij onderzoek naar het regenereren van remenergie.

Aandacht voor waterstof

Opvallend is dat bij de ‘Electric Vehicle Technology’ drie van de vier presentaties over waterstof gaan. Frank Koch, coördinator voor hydrogen infrastructure in Noordrijn-Westfalen: “Bij grootschalige introductie van waterstofvoertuigen is het belangrijk dat je als berijder van een waterstofvoertuig weet waar je kunt tanken. Waterstoftankstations zijn het voordeligst bij de bron waar het geproduceerd wordt. Je hebt dan geen transportkosten. In verschillende Duitse steden rijden diverse voertuigen op waterstof. De grootste problemen treden op bij de tankstations en niet bij de voertuigen.”

Meer waterstof

De andere twee presentaties zijn van Edwin Tazelaar, onderzoeker bij de HAN, en Bart Smulders, Managing Director van B-style & BUSiness. Tazelaar doet onderzoek naar het optimaliseren van de hoeveelheid brandstofcellen en batterijen. Batterijen worden gebruikt om pieken op te vangen. B-style ontwikkelde een taxibus op waterstof.

Veilig en schoon zonder H2

De senior vice president product strategy van Volvo, Lex Kerssemakers, sluit de dag af met de toekomstplannen van Volvo. Veilig en schoon rijden zijn twee belangrijke doelstellingen voor Volvo. Autonoom rijden kan bijdragen aan meer verkeersveiligheid. Volvo streeft naar nul doden en zwaargewonden in een Volvo in 2020. Wat de aandrijving betreft, zet Volvo in op viercilindermotoren. Met de introductie van de V60 plug-in hybride zette de Zweedse fabrikant zijn eerste stappen in hybridetechniek. Opvallend na al die presentaties over waterstof. In de Volvo-toekomstvisie komen de woorden ‘H2’ en ‘brandstofcel’ niet voor…

Reageer op dit artikel