nieuws

Zet Toyota EV P002 nieuw record op Pikes Peak?

Techniek

Met zijn elektrische Toyota EV P002 zette de Nieuw-Zeelandse coureur Rod Millen vorig jaar een scherpe recordtijd op de beroemde Amerikaanse Hill Climb race genaamd Pikes Peak. Dit jaar is de Toyota verder verbeterd. Zou hij nu de snelste benzinemotoren voorblijven? En voor de ouderen onder ons: hoe snel was Michele Mouton eigenlijk op Pikes Peak in 1985 in haar Audi Quattro? Bekijk de diverse video’s.

Zet Toyota EV P002 nieuw record op Pikes Peak?

De Toyota EV P002 van Toyota Motorsport GmbH (TMG) verdedigt tijdens de Pikes Peak International Hill Climb op 30 juni 2013 de titel van snelste elektrische auto in de wereldberoemde Amerikaanse bergrace. Gebrand op nieuw succes, heeft TMG de Toyota EV P002 stevig onder handen genomen.

EV P002 als recordhouder

Vorig jaar verpulverde de Toyota EV P002 op Pikes Peak het snelheidsrecord voor elektrische auto’s met ruim twee minuten. De racer, met de Japanner Fumio Nutahara achter het stuur, spoot in slechts 10 minuten en 15,38 seconden naar de top van de ruim 4.300 meter hoge berg in de Amerikaanse staat Colorado. Hoe dat er uitzag, ziet u in de video onderaan dit artikel. Tip: zet het geluid zacht, want dat is bij zo’n elektrische racer eh…, ‘even wennen’.

Pikes Peak-routinier achter het stuur

De Nieuw-Zeelandse coureur Rod Millen gaat dit jaar de Toyota EV P002 naar de top rijden. Millen heeft veel ervaring met Toyota-raceauto’s en is een Pikes Peak-routinier. De Nieuw-Zeelander was tussen 1994 en 1997 recordhouder op Pikes Peak en is erop gebrand ook dit jaar op het 19,99 kilometer lange parcours een recordtijd neer te zetten.

Meer vermogen, meer koppel

De Toyota EV P002 is uitgerust met twee elektromotoren. Ten opzichte van afgelopen jaar groeide zowel het vermogen (+74 pk) als het koppel (+300 Nm). Het vermogen bedraagt nu 400 kW/544 pk. Het maximum koppel komt uit op een indrukwekkende 1.200 Nm. De Toyota EV P002 kan een topsnelheid van 230 km/uur halen.

Flinke batterij

De lithium-ceramic batterij heeft een capaciteit van 42 kWh. Voor de snelle rekenaars: bij verbranding van 4,67 liter benzine komt dezelfde hoeveelheid energie vrij. In menige benzineauto volstaat die hoeveelheid voor 10 minuten stevig gasgeven. Maar om de 20 km en 1.500 meter hoogteverschil van Pikes Peak in die tijd te overbruggen, heeft een benzineauto meer sap nodig. Omdat op Pikes Peak geen elektriciteit voorhanden is, wordt de accu mobiel opgeladen. Dat gebeurt met een door Toyota Motorsport GmbH ontwikkelde snellader die zich achterin een Toyota Hiace bevindt.

Is dat snel?

Blijft over de vraag hoe snel dat nu eigenlijk is, 10 minuten en 15,38 seconden. Aardig snel, want het overall record staat op 9.46,16. Met die tijd zette Rhys Millen de editie van 2012 op zijn naam. Rhys Millen? Inderdaad, de zoon van Rod die straks de Toyota EV P002 naar de top stuurt. Overigens reed Rhys die supertijd in een aangepaste Hyundai Genesis Coupé. Hij bleef daarmee de fabrieks-Porsche 911 GT3 R van Romain Dumas 0,18 seconde voor. Wel had Dumas de pech dat hij in het laatste gedeelte van zijn rit een hagelbui op zijn kop kreeg.

Vroeger op gravel

Overigens is de weg naar Pikes Peak pas sinds kort geasfalteerd. Daarvoor lag er een gravelweg en was deze klimtijdrit het terrein van rallyrijders die tijdens hun ‘Race to the clouds’ meer door de zijruitjes keken (als ze die hadden) dan door de voorruit. Logisch dat het toen wat langzamer ging. In 1985 was de Franse rallyrijdster Michele Mouton de snelste in haar Audi Quattro. Haar tijd: 11.25,39. Inderdaad, langzamer. Toch was Pikes Peak toen zeker zo spectaculair.

Reageer op dit artikel