nieuws

Voorproef van nieuwe Honda-hybride

Techniek

Voorproef van nieuwe Honda-hybride

Op de autoshow van Genève presenteert Honda het in Europa ontworpen prototype Small Hybrid Sports Concept. Voorloper van een toekomstig productiemodel, zegt het merk, dat ook het FCX-brandstofcelprototype zal tonen. Daarvan worden in 2008 de eerste exemplaren uitgeleverd. En de sportieve Small Hybrid?

Al eerder, bij het debuut van de nieuwste Civic Hybrid, gaf Honda te verstaan dat meer hybridemodellen zouden volgen. Kennelijk wordt dat een compact sportief model, waarvan nu een voorproefje wordt gegeven. Speciaal voor Europa gemaakt, waar meer vraag naar een hybride als milieusparend vervoer wordt verwacht dan naar een brandstofcelauto.

Eerst voor VS en Japan
In elk geval komt de zeer vooruitstrevende FCX-sedan met brandstofcellen in eerste instantie alleen beschikbaar in de VS en Japan, met een kleine proefserie als praktijktest. Deze auto zou een actieradius van 570 km hebben, bij een tot 160 km/h begrensde topsnelheid.
Nog niets is vooraf bekend gemaakt over de techniek van de sportieve hybride die eraan komt. Wel toont Honda in Genève ook nog de nieuwe diesel waarmee men binnen drie jaar op de markt zal komen.

Katalysator zonder toevoeging
Kernpunt is een bijzondere katalysator die zijn eigen ammoniak aanmaakt, en daarmee stikstofoxiden onschadelijk maakt. Een SCR-katalysator dus zoals nu op trucks toegepast, en binnenkort ook in Mercedes personenwagens voor de VS.
Alleen hebben die ureum-injectie nodig, met de toevoeging AdBlue die bij personenwagens tijdens servicebeurten bijgevuld wordt. Uit AdBlue ontstaat in heet uitlaatgas ammoniak, en dat neutraliseert stikstofoxiden, zodat de Euro 6-uitlaatgaseisen vanaf 2014 haalbaar zullen zijn. Zo’n toevoeging uit een apart tankje heeft de Honda-dieselkat dus niet nodig.

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

Reageer op dit artikel