nieuws

Nieuwe UniValve variabele klepbediening

Techniek

Het zit er wel in dat de vraag naar zuinige motortechniek alleen maar groter zal worden. Daarop rekent Kolbenschmidt Pierburg, dat de rechten heeft verworven op UniValve-klepbediening. Daarmee kan mechanisch de kleplichthoogte gevarieerd worden. Het lijkt op BMW Valvetronic, maar is net weer anders. Waar komt dat vandaan?

Nieuwe UniValve variabele klepbediening

Om te beginnen, waarom zou de autowereld zo’n grote behoefte krijgen aan volledig variabele klepbediening? We zagen het bij BMW en Fiat (MultiAir), met de inlaatklepbesturing kan de motor geregeld worden, er is geen gasklep meer nodig.
Daarmee vervalt een belangrijke verliespost bijna geheel, de pompverliezen die vooral groot zijn bij lage motorlast en kleine gasklepopening. Met variabele klepbediening kan ook de motorsturing nog verbeterd worden. In totaal valt tot een procentje of tien op het verbruik te winnen.

 

Gevonden bij enTec Consulting

 

Dat wil iedereen wel, dus ziet toeleverancier Kolbenschmidt Pierburg een markt opengaan om variabele klepbediening aan te bieden. Zelf ontwikkelen is duur en tijdrovend, bovendien stuit je op allerlei patenten van anderen die er al mee bezig zijn geweest. Daarom koos ook Kolbenschmidt Pierburg ervoor de rechten op een al uitgewerkt systeem te kopen.
Ze zien concurrerende technische mogelijkheden in UniValve, aangekocht van het Duitse ontwikkelingsbureau enTec. Dat door twee professoren opgezette bureau houdt zich intensief bezig met variabele klepbediening. Zij hebben het weer van Hilite Hydraulik Ring.

 

Eigen onderneming

 

Hilite blijkt een Amerikaanse onderneming te zijn die onderdelen in massaproductie aan de auto-industrie levert. Bij hun uitbreiding naar Europa stuitten ze op Hydraulik Ring, toen onderdeel van Siemens VDO. In 2002 kocht Hilite dat, op het moment dat Siemens helemaal af wilde van zijn automotive-afdeling (die grotendeels aan Continental werd verkocht).
Toevallig, dat ook enTec startte in 2002? Met twee professor-ingenieurs die toen al publiceerden over variabele klepbediening. Blijkbaar onder het Siemens VDO-bewind door hen onderzocht, maar voor Hilite niet interessant bij de overname van Hydraulik Ring. Zodat de beide geleerde motortechnici maar liever voor zichzelf begonnen, en UniValve uitwerkten.

 

Korter hefboompje

 

De werking van UniValve lijkt sterk op die van BMW Valvetronic. Het is bedoeld voor de inlaatkleppen, maar er wordt ook geëxperimenteerd met UniValve op de uitlaatkleppen erbij.
Tussen nokkenas en klepstoter komt een veerbelast hefboompje. Het ene uiteinde rust met een rol tegen een loopbaan op de cilinderkop. Opzij ligt het hefboompje tegen een per elektromotor verstelbare excenter-as. Onderaan zit een soort schoen die op de kleptuimelaar loopt.
Net als bij BMW, alleen is het UniValve hefboompje een stuk korter. De excenter-as ligt lager dan de nokkenas, bij BMW juist hoger. UniValve is daarmee compacter, en zou met zijn korte hefboompje hogere toerentallen aankunnen.

 

Nu nog een afnemer vinden

 

Een autofabrikant die motoren met variabele klepbediening wil gaan maken kan nu verschillende kanten op. Hij kan een licentie vragen voor MultiAir van Fiat en Schaeffler. BMW lijkt zijn Valvetronic niet los te verkopen, het komt buiten BMW alleen voor bij Peugeot/Citroën, omdat die samen met BMW hele motoren bouwen.
Toyota heeft zijn vergelijkbare Valvematic in de Avensis, Nissan heeft een eigen systeem dat in modellen voor de Japanse markt zit. Fabrikanten die niet met een ander automerk willen samenwerken kunnen nu terecht bij Kolbenschmidt Pierburg.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel