nieuws

Mann+Hummel waakt over veiligheid en gezondheid van de automobilist

Techniek

Mann+Hummel waakt over veiligheid en gezondheid van de automobilist

Een slecht werkend interieurluchtfilter ondermijnt het welbevinden van chauffeur en passagiers. Dat is geen nieuws. “Maar zo’n verstopt filter bedreigt ook gezondheid en veiligheid”, zegt Mann-Filter. Hoe zit dat?

Eerst de feiten. “38% van de 20-44 jarigen heeft pollenallergie”, zegt het Berlijnse Robert Koch instituut. Traditioneel hebben zij van april tot en met augustus last van niezen en tranende ogen. “En”, zegt het instituut, “door de klimaatverandering neigt die periode langer te worden”.

 

Gesloten ogen

 

Tranende ogen en niesbuien als gevolg van pollenallergie betekenen niet alleen ongemak, ze leveren ook direct gevaar op voor de verkeersveiligheid. Mann-Filter heeft berekend dat een chauffeur bij een snelheid van 50 km/uur tijdens een stevige nies gedurende 15 meter zijn ogen gesloten heeft. Geen geruststellende gedachte op een drukke weg.

 

Aanslag op de gezondheid

 

Ook mensen die geen last hebben van een pollenallergie leiden onder de schadelijke effecten van een slechtwerkend interieurfilter. “Verbrandingsgassen, ozon en fijnstof in de cabine leiden tot concentratieverlies”, weet Mann-Filter Ook dat is vervelend in het verkeer. En bovendien: “Een verstopt interieurluchtfilter vormt een ideale voedingsbodem voor schimmels en bacteriën”. En die zijn een bedreiging voor ieders gezondheid.

 

Filter vervangen!

 

De oplossing is simpel: “Vervang tijdig het interieurfilter”, hamert Mann-Filter er nog maar eens in. “Het oliefilter wordt veel frequenter vervangen dan het interieurluchtfilter. Terwijl dat laatste rechtstreeks invloed heeft op gezondheid en veiligheid. Verbazingwekkend!”, vindt Mann-Filter. “Wel zorg voor de gezondheid van de auto, maar niet voor die van zijn berijder.”

 

Oliefilter, dan ook interieurfilter

 

Als vuistregel adviseert Mann-Filter daarom: “Als je het oliefilter vervangt, vervang dan ook het interieurluchtfilter”. Als het aan Mann ligt, dan liefst natuurlijk met een Mann-Filter. Die zijn er in twee varianten. Een deeltjesfilter, dat fijnstof, roet en rubberdeeltjes tegenhoudt, en een combifilter. Dat laatste stopt met zijn actieve koolstoflaag ook kwalijke geurtjes en schadelijke gassen als ozon en benzeen. Beide filtersystemen zijn doorgaans uitwisselbaar en Mann levert ze in OE-kwaliteit.

Erwin den Hoed (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel