nieuws

KSPG range extender als accessoire

Techniek

Steeds meer wint het idee terrein dat een range extender het actieradiusprobleem bij elektrische aandrijving kan oplossen: een motortje plus een generator in plaats van veel dure en zware accu’s. Hier zag Kolbenschmidt Pierburg, nu officieel KSPG geheten, een kans en ontwikkelde samen met bureau FEV een mini range extender. Past in de reservewielbak en is ook achteraf in te bouwen.

KSPG range extender als accessoire

Als onderdelenfabrikant neemt KSPG deel aan autoshows, ook nu net weer in Detroit. Ze brachten hun range extender mee, want in de VS staat elektrisch rijden erg in de belangstelling. Alleen de ‘range anxiety’ speelt op: de angst met lege accu voortijdig stil te vallen.

Dat lost de doorgaans op benzine lopende range extender op. Een motortje slaat aan, dat via een generator de voeding van de elektrische aandrijving overneemt van het lege accupakket.

 

Liggende tweecilinder

 

Als specialist in motoronderdelen ontwikkelde KSPG speciaal hiervoor een simpel 800 cc tweecilinder benzinemotortje. De cilinders staan in V-opstelling, het hele motortje ligt op zijn kant, met verticaal staande krukas.

Bij de ontwikkeling hielp technisch bureau FEV, opgericht door een professor van de TU Aken. Deze hulp betrof ook het aanbouwen van twee 15 kW generatoren. Dat geeft een heel compact geheel, met maar 60 kg gewicht, en gecombineerd koelcircuit voor motor, generator en vermogenselektronica.

 

Stil als een elektromotor

 

Gebruik van twee generatoren helpt mee de onbalans in de loop van de tweecilinder glad te strijken. FEV ontwikkelde verder constructietechnieken om motortrilling vergaand te compenseren. Naar hun zeggen voor 95%, zodat het range extender-pakket ook bijna net zo stil en trillingsvrij werkt als een elektromotor.

De hele opstelling is gemonteerd op een frame, alleen benzinetank en koelradiator moeten apart ondergebracht worden. Zodoende is deze elektriciteitscentrale heel eenvoudig in te bouwen. Er zijn ook heel weinig aansluitingen voor de bediening nodig.

 

Goedkoper dan accu’s

 

De gedachte is dat deze unit ook in een kleine auto nog onder de vloer past. Bijvoorbeeld in plaats van een reservewielbak. Simpele montage en aansluiting zou de mogelijkheid bieden de range extender als optie te bieden, zelfs nog achteraf in te bouwen.

De 30 kW generatorcapaciteit zou genoeg zijn voor normaal elektrisch rijden, zonder zware belading, steile hellingen of hoge rijsnelheden. In prijs en gewicht is dit stroomaggregaatje stukken voordeliger dan een fors Li-ion-accupakket om ver genoeg op stroom te kunnen rijden.

Hiermee, menen KSPG en FEV, kan de doorbraak van elektrisch rijden versneld worden. Dure accu’s en beperkt rijbereik schrikken autorijders af van puur elektrisch rijden. Met deze universeel bruikbare range extender kunnen autofabrikanten deze problemen bestrijden, zo lang er nog geen sterkere en veel goedkopere accu’s verschijnen.

Peter Fokker (Redactie AMT)

Reageer op dit artikel