nieuws

Volvo met vliegwiel een kwart zuiniger

Techniek

Volvo met vliegwiel een kwart zuiniger

Niet voor het eerst maakt Volvo melding van zijn experimenten met een vliegwiel om remenergie terug te winnen. De conclusie na uitvoerig testen is dat een viercilinder met vliegwielondersteuning presteert als een grotere zescilinder. Maar daarbij wel tot 25% zuiniger is. Een techniek met toekomst?

Het unieke, zegt Volvo’s directeur Ontwikkeling Aandrijflijn Derek Crabb, is dat Volvo het vliegwiel in de achteras bouwt bij een voorwielaangedreven auto.
Nadat het vliegwiel bij afremmen op gang is gebracht tot maximaal 60.000 t/min kan het vervolgens bij optrekken tot 61 kW extra vermogen leveren. Vandaar dat in dat geval een ‘downsize’ viercilinder op de vooras kan staan, die toch presteert als een zescilinder.

Gunstig in NEDC-cyclus

Als testvoertuig diende een Volvo S60. Volgens Derek Crabb kan deze in de NEDC-verbruikscyclus de helft van deze test zonder de motor voorin afwerken. Heel gunstig dus voor officiële vebruiks- en CO2-cijfers.
Daarmee een interessant alternatief voor hybride aandrijfsystemen, met hetzelfde effect. Vooral bij veel start-stopverkeer valt een hoop remenergie terug te winnen, en een sloot bandstof te sparen door minder vermogenspieken te vragen van de verbrandingsmotor bij optrekken.
“De volgende stap is nu om te bepalen hoe deze techniek in onze toekomstige modellen verwerkt kan worden”, eindigt Crabb.

Goedkoper dan elektrisch

Een plaatje van het Volvo vliegwielsysteem laat een merkembleem zien, dat ons voert naar het Britse Flybrid. Het is hun techniek, gebaseerd op een koolstofvezel vliegwiel van 20 cm diameter en zes kilogram gewicht.
Ook over Flybrid berichtten we al vaker. Ze ontwikkelen mechanische KERS-systemen voor de Formule 1, en afgeleiden voor vracht- en personenwagens. Hun vliegwiel draait in vacuüm om zo min mogelijk energie te verliezen aan draaiweerstand.
Flybrid is heel wat specifieker in de voordelen van hun vliegwielhybride-oplossing. Eenderde van de kosten vergeleken met een elektrische hybride, veel compacter en lichter, met een getest bespaarpotentieel van 18% in de NEDC-test en 22% in de praktijk.

Grote toekomst voor Flybrid?

Samen met het eveneens Britse Torotrak ontwikkelde Flybrid een continu variabele transmissie. Die heb je nodig om van het (variabele) vliegwieltoerental naar het aadrijfastoeental te komen, en terug om remenergie op te slaan. Deze Torotrak-automaat zit ook in de Volvo-constructie.
Zeer onlangs nam Torotrak een aandeel in het Flybrid-bedrijf, met optie om later dit jaar volledig eigenaar te worden. Ze lieten motorontwikkelaar Ricardo en een ander technisch bureau eerst inschatten hoe de kansen liggen dat vliegwieltechniek echt opgang gaat maken.
Daarbij bevestigde Ricardo onder meer het spaarpotentieel dat Flybrid claimt, en voegt toe dat het in de werkplaats ook een stuk simpeler zou zijn, omdat geen omgang met elektrische aggregaten en hoogspanning geleerd hoeft te worden zoals bij elektro-hybrides.
Naar inschatting van Flybrid zelf zouden ze in 2015 massaproductie kunnen gaan draaien. Torotrak houdt het op 2016. Uitgebreide tests worden ook al met Jaguar uitgevoerd. Dus binnenkort meer over vliegwielen?

Reageer op dit artikel